Северна Корея ще получи изтребители МиГ-29 и Су-27 от Русия в замяна на това, че Пхенян е изпратил хиляди войници да се бият във войната на Москва в Украйна. Това е оценката на командира на Обединеното командване на САЩ за Индо-Тихоокеанския регион (USINDOPACOM), цитирана от The War Zone.
Този ход на Москва не е изненадващ, но за режима на Владимир Путин той е свързан с множество проблеми от разнообразен характер.
Трансферът на самолети беше коментиран пред журналисти от адмирал Самуел Папаро, командир на USINDOPACOM, като по думите му говорим за "по-стари изтребители от четвърто поколение, които обаче все още са способни".
В момента единствените относително модерни машини на ВВС на КНДР са изтребителите МиГ-29 и щурмовите Су-25, доставени през 1988 г. Има и известен брой МиГ-23 с изменяема геометрия на крилото.
Останалите самолети са много стари - предимно китайски варианти на изтребителите МиГ-17, МиГ-19 и МиГ-21, както и на бомбардировачите Ил-28. Пхенян планира да използва част от тези машини като бойни дронове или за на практика самоубийствени атаки срещу инфраструктурата на Южна Корея в случай на конфликт.
Така всеки ъпгрейд е добре дошъл за ВВС на КНДР. От друга страна, не е ясно какво печели Русия извън благоразположението на Ким Чен-ун - докато в същото време цената е солена.
Базовият вариант на МиГ-29 е почти напълно свален от въоръжение. В момента той се използва най-вече за подготовка на летци и има само едно бойно подразделение с него - базирано на територията на Армения. Налични са известен брой от по-новите МиГ-29СМТ, които останаха в Русия след пропаднала продажба в Алжир. Те обаче са консервирани от 5 години и ще отнеме време и ресурси да се приведат в летателна годност.
Най-модерната версия на МиГ-29 е палубната. Самолетоносачът "Адмирал Кузнецов" не е излизал в открито море от години, но е спорно дали това би оправдало премахване на половината от неговото авиокрило - при изпращане на тези самолети в Северна Корея, ще останат само вече доста старите Су-33.
Су-27 е физически по-голям изтребител с по-големи възможности. Той обаче също излиза от въоръжение. На негово място постъпват двуместният Су-30 и Су-35, който пък е най-модерното развитие на платформата. Су-27 все още се използват от подразделения, много от които са в района на бойните действия. Други пък са предназначени за приучаване на пилотите към Су-35.
Проблемът е, че производството на нови изтребители не върви с предвоенните темпове заради санкциите.
На практика, всичко това означава, че, за да угодят на Северна Корея, руснаците ще трябва или да се лишат от част от изтребителите, които всекидневно извършват задачи на фронта, или да ударят по подготовката на нови пилоти. А даже и да се намерят самолети, те ще са с почти или напълно изчерпан ресурс.
Северна Корея има дългогодишен опит с експлоатацията на МиГ-29, но опитите за сглобяване на самолети от този модел в страната пропаднаха през 90-те, така че не е ясно колко подготвена е местната военна индустрия за поддръжка на по-голяма флотилия - особено, ако голяма част от нея се окаже с нужда от капитален ремонт.
Су-27 пък ще е изцяло нов самолет, който тепърва трябва да се усвоява от пилотите и наземния персонал. А и от авиоремонтните заводи.
Южна Корея вече обяви, че ще приеме като голяма ескалация прехвърлянето на изтребители от Русия към КНДР. Това поставя под въпрос всякакво сътрудничество между Москва и Сеул за доста време напред. То през годините е имало измерения и в сферата на отбраната.
Има и друг риск - Южна Корея като оръжеен производител все повече пробива на пазари извън двата големи геополитически блока и не изглежда невъзможно да използва нарастващото си влияние в ущърб на Русия, която има голяма нужда от приходи от военен експорт.
Затова изглежда твърде възможно Кремъл да разпореди "абсолютния минимум" по отношение на прехвърлянето на изтребителите - по-скоро символичен жест на благодарност, отколкото ход, с който да се засилят амбициите на КНДР на полуострова.