Традиционен рефрен сред по-неуспешните мениджъри на средно ниво е, че на редовите служители не им се работи. Вече е добре известно обаче, че има и хора, на които не просто им се работи, а даже с помощта на дошлата с пандемията възможност за дистанционен труд успяват да съчетават заетост в услуга на различни компании.
Цели 37% от участници в проучване на сайта за обяви за работа Monster заявяват, че имат повече от една постоянна работа. Иначе казано, вече има сфери, в които единствено личната мотивация определя дали ще комбинираме доходи от няколко места, или не.
Навлизането на изкуствения интелект прави т.нар "презаетост" още по-лесна, като с чат ботове като ChatGPT е възможна ситуацията човекът срещу вас да има не една, а две, три или даже четири работи. Самите служители, а и експертите обаче предупреждават, че прозорецът на тези възможности се затваря, а скоро след това може да се стигне и до обратната ситуация - все повече позиции да станат излишни заради автоматизацията, пише в свой материал Vice.
Детайли: Онлайн изданието е разговаряло с различни специалисти, които използват ChatGPT, за да работят на няколко места едновременно. Сред тях е маркетолог, който с помощта на изкуствения интелект е успял да намали значително времето, което му е необходимо за изготвянето на презентации, доклади и текстове за целите на различни компании ("Ако трябва да съм честен, ChatGPT върши около 80 процента от работата ми").
Продуктов мениджър пък използва чат бота за автоматично писане на бележки от срещи или за превръщане на кратки команди в подробни инструкции към инженерните екипи. Специалист в областта на финансовите отчети пък разшита на ChatGPT за писане на макроси в Excel. Софтуерен разработчик е поверил на изкуствения интелект всички дейности, свързани с комуникацията.
Това са само отделни конкретни примери, като общото между тях е, че от възможностите на изкуствения интелект се възползват професионалисти с опит в своята сфера, които са в състояние да открият несъвършенствата в машинно генерираното съдържание и да ги отстранят. Иначе казано, ChatGPT не работи вместо тях, а е по-скоро дигитален еквивалент на калфа, която помага на майстора.
От друга страна: За момента подобни практики са относително слабо разпространени - ChatGPT изисква определени познания, за да разкрие пълния си потенциал, а и не винаги е приложим. Освен това, няма мениджър, който да се радва от мисълта, че служителите му едновременно работят за него и за, например, някой конкурент.
Всичко е наред, докато просто от работещите се очаква да са готови със задачата в срок - без значение с какво са се занимавали междувременно. Все по-осезаемо е обаче желанието на ръководителите да връщат екипите си в офиса - пространство с ясно дефинирани правила, в което нямаш право да отделяш време на друго, освен на настоящата си работа. Това се усеща във все повече фирми, включително и у нас.
Още нещо: Завръщането на мениджърите на средно ниво е най-малкият проблем за служителите, които се завръщат в офиса - без значение дали са "презаети", или не. Към момента висшите ръководства на повечето компании все още наблюдават и анализират възможностите на изкуствения интелект за автоматизиране на процеси, за които в момента са нужни хора със заплати, болнични, отпуски и социални придобивки.
Както отбелязва пред Vice един от "презаетите", в момента можеш да работиш лесно на няколко места, но в един момент шефовете ще осъзнаят колко от дейностите могат да бъдат поети от роботи и тогава ще има риск за тези работни места. Не липсват и сравнения с шивашките цехове, в които една машина е заменяла десетки хора при навлизането на механизацията.
"Не разбирам защо трябва да имаш 40-50 души само за да създадеш своя начален продукт. Смятам, че това може да се направи и с 3-4 човека", коментира известният инвеститор Чамат Палихапития, цитиран от Fortune.