Според автомобилните ръководители посочиха високите цени е най-сериозната причина, поради която търсенето им е спаднало тази година.
Ето защо някои компании забавиха плановете си за електромобили, като Ford отложи инвестиция от 12 милиарда долара, а General Motors се отказа от плановете си да построи 500 000 електромобила до първата половина на 2024 г.
Всичко това обаче скоро може да се промени. Продажбите на електромобили нарастват, като се очаква повече от 1 милион електрически превозни средства да бъдат продадени в САЩ тази година, което е рекордните 9% от пазара на леки автомобили, според Atlas Public Policy, цитирано но Business Insider.
В Европа пък наскоро отчетени данни показаха, че дълът на новорегистрираните електромобили за първи път е по-голям от тези с двигатели с вътрешно горене.
Електромобилите достигат 33% от продажбите в Китай и 35% в Германия през първите три месеца на 2023 г., според данни на Bloomberg.
Съобщения в медиите казват, че Tesla планира да пусне в производство автомобил на стойност 25 000 евро през следващата година, а много бързо развиващи се разработки в технологията зад електрическите превозни средства може скоро да доведат до рязък спад на цените.
Goldman Sachs смята, че електромобилите ще достигнат ценовия паритет с колите, задвижвани с газ, до средата на това десетилетие.
Ето три причини, които показват, че електрическите автомобили стават все по-достъпни.
1. По-евтини батерии
Най-скъпата част от всеки електромобил е батерията. Дългосрочната тенденция обаче все е към по-евтини батерии. Цените може да са се повишили през 2022 г., но Министерството на енергетиката изчислява, че цената на литиево-йонни батерии е спаднала с 89% между 2008 г. и 2022 г., а Goldman Sachs казва, че цените на батериите ще паднат с още 40% до 2025 г.
През октомври Toyota обяви пробив в твърдотелната технология, която според нея ще й позволи да намали наполовина теглото на своите батерии до края на 20-те години. Производителите смятат, че трябва да се направят още пробиви.
2. Повече станции за зареждане
Друга пречка е липсата на инфраструктура за зареждане на електромобилите в момента. Мрежата на Tesla се разширява бързо, като компанията планира да удвои броя на зарядните устройства, които предлага до 2024 г. Ford, и GM обявиха, че електромобили на компаниите им ще използват компресори на Tesla от 2024 г. - нещо, което директорът на Cox Automotive Стефани Valdez Streaty вярва, че ще помогне за подобряване на инфраструктурата за зареждане на САЩ.
3. Икономии от мащаба на производството
Едно основно главоболие за автомобилните компании е, че най-добрият начин да се намалят разходите за производство на електромобили е да се произвеждат повече от тях.
"Трябва да стигнете до определен мащаб, за да започнете наистина да изкарвате пари от електрически автомобили и разходите да намалеят", каза Валдес Стрети.
Някои компании като Tesla намаляват разходите, като променят начина, по който масово произвеждат колите си.
Tesla на Илон Мъск е пионер в нов процес, наречен "gigacasting", според който трябва да произвежда големи части от каросерията на автомобил чрез разтопен метал, излят във форми под високо налягане.
Други компании като Toyota искат да внедрят подобни методи, които позволяват на заводите да произвеждат автомобили, които са едновременно по-леки и по-евтини.
Въпреки това има съмнения, че новият метод може да затрудни подмяната на автомобилни части и може да доведе до скок в разходите за ремонт.