В началото на 16-и век Opera del Duomo - комитетът, отговарящ за декорацията и поддръжката на катедралата във Флоренция, има сложната задача да се заеме с един недовършен проект.Документ от 1501 г. споменава за една едва започната масивна статуя на "някакъв мъж от мрамор на име Дейвид, захвърлен в двора".

Днес Давид на Микеланджело е най-популярната статуя в света. Разбира се тя е безценна и не се продава. Според представители на Института по експериментална икономика "Енрико Майтей" в Италия обаче, статуята днес би струвала най-малко 2,1 милиарда евро и най-много 35 милиарда евро - в зависимост от коефицентите, използвани при прилагания от тях метод на изчисление.

Пресечната точка между технологиите и изкуството

Пресечната точка между технологиите и изкуството

Дигитализацията на изкуството е логична следваща крачка, предвид че все по-голяма част от живота ни вече е съставена от нули и единици

Да се върнем в 16 век. Енциклопедия Britanica припомня, че недовършената тогава статуя е остатък от дългогодишен декоративен проект. През 1408 г. комитетът по декорация на прочутата катедрала във Флоренция решава да украси линията на покрива около купола на църквата с масивни статуи на библейски пророци и митологични фигури.

Статуя на Давид, библейският герой, който убива великана Голиат, е поръчана през 1464-а година на скулптора Агостино. Той обаче извършва само грубо извайване на краката на Давид, след което по неясни причини се отказа от проекта.

Друг скулптор, Антонио Роселино, е нает да поеме проекта през 1476 г., но и той отказва, поради лошото качество на мрамора. (Съвременните научни анализи на мрамора потвърждават, че той наистина е с посредствено качество.) И така, останала едва започната и без скулптор, масивната мраморна плоча стои захвърлена в задния двор на катедралата във Флоренция четвърт век. До лятото на 1501-ва година.

Тогава 26-годишният Микеланджело е избран да завърши статуята като му е даден срок от 2 години. За това време гениалният скулптор и художник успява да извае фигурата на Давид по такъв чудодеен начин, за който художникът и писател Джорджо Вазари по-късно ще каже, че е като "завръщане на мъртвец към живите". Останалото, както се казва, е история.

Антични сгради - произведения на изкуството, които се използват и днес

Антични сгради - произведения на изкуството, които се използват и днес

Разграбвани, опожарявани, "прокълнати", строени отново - всички те устояват на времето

Колкото до днешното оценяването на безценните предмети на непреходното изкуство, методите са няколко. Един от най-популярните е този, който взима предвид използваемостта на дадена творба. Друг е на базата на нейната рентабилност или според това какъв рриход генерира в туризма. Трети е свързан с икономическата репутация на дадена творба.

Според въпросните оценки Италия е първенец по най-скъпи исторически и художествени символи. Колиземуът в Рим днес струва близо 100 милиарда евро. Фонтанът Ди Треви е на цена от 80 милиарда, а прочутата катедрала Ил Дуомо в Милано се оценява на 82 милиарда евро.