След три години ЛУКОЙЛ планира да увеличи двойно делът си на пазара на дребно в България, като по­строи или купи 200 нови бензиностанции. За въпросната цел компанията има намерение да изхарчи поне $300 млн.

Напълно е възможно цел за поглъщане да стане отдавнашния партньор на руския гигант, българската Petrol, която сега притежава 450 бензиностанции, 80 нефтобази и три пристанищни терминала. За това пише днес руското бизнес издание РБК, което се издава съвместно с Handelsblatt.

По данни на ЛУКОЙЛ, делът на руската компания на пазара за автомобилно гориво в България в началото на 2006 е бил 17%. Броят на бензиностанциите под марката на компанията е бил 170. През 2001 между Petrol и ЛУКОЙЛ е сключен договор за съвместна дейност, в началото на 2006 година те съвместно са контролирали 37% от пазара на дребно в България.

От март тази година между руснаците и Petrol вървят съдебни спорове. „ЛУКОЙЛ България" иска от българския холдинг около $60 млн. поради „системно непогасяване на дългове" от страна на контрагентите по договора от 2001 за продажба на гориво и стоки, които се явяват нейна собственост. В рамките на делото са били предприети осигурителни мерки по отношение на 99 бензиностанции на Petrol (те не можело да бъдат отчуждени), също така е имало идея да се „арестува" част от акциите на компанията.

В резултат Petrol е изплатил на дъщерната руска компания основния си дълг в размер на $770 хил. Не е известно, дали ЛУКОЙЛ е успял да изиска дълга по основната дейност на Petrol в размер около $60 млн. Вчера обаче е станало ясно, че ЛУКОЙЛ са доволни от резултатите от съдебното решение.

До началото на съдебния спор с Petrol, генералният директор на ЛУКОЙЛ България  Валентин Златев е заявявал, че компанията разглежда възможността да купи част от активите от Petrol. Той е твърдял, че до 300 бензиностанции са достатъчно - иначе холдингът може да си има проблеми с антимонополното законодателство. Вчера в интервю за вестник „Капитал" първият заместник на генералния директор на ЛУКОЙЛ България Николай Ивчиков е потвърдил цифрите.

По негови думи, към 2010 година компанията планира да увеличи дела си на пазара на нефтени продукти до 30%, за тази цел в течение на 2007 - 2009 ще бъдат построени или придобити 200 бензиностанции. При средна цена на бензиностанция милион и половина долара, ще са нужни $300 млн., счита руски анализатор.

ЛУКОЙЛ няма да има проблем със снабдяването, тъй като в Бургас е разположен един от трите задгранични НПЗ на компанията: „ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас". Миналата година заводът е преработил 7,1 млн. т нефт, припомня руската медия. След модернизацията, за която се предвиждат около $670 млн., мощността на  Бургаския завод ще състави 10 млн. т. Предполага се, че към същия срок ЛУКОЙЛ ще увеличи веригата си бензиностанции. Освен това, за сметка на същите мощности се планира увеличаване на бензиностанциите в Турция от настоящите 15 до 500 в перспектива.

През април Владимир Некрасов, първият вицепрезидент на компанията, е казал, че в края на годината броят на бензиностанциите в Турция ще достигне до 50-100: вече се водят преговори с местни оператори. Некрасов не е изключил придобиването и на нов терминал в района на Анталия за прехвърляне на нефтопродукти с мощност до 20 хил. т в добавка към съществуващия вече терминал с мощност 10 хил.т., съединен с Измирския НПЗ.

Руски експерт оценява целия Petrol на $1,5 млрд. Според нея, не е изключено съдебният процес и намерението за придобиване на българската компания да са свързани. При това винаги било по-добре да се придобиват готови бензиностанции вместо да се строят нови: не трябват разрешителни и други документи.