Днес всички страни отбелязват Световен ден без тютюнев дим. Както всяка година на този ден от Световната здравна организация припомнят, че употребата на тютюневи изделия е втората причина за смърт в световен мащаб след хипертонията. Цигарите убиват 1 от 10 възрастни по целия свят.
Всяка година СЗО отбелязва 31 май, подчертавайки рисковете за здравето, свързани с употребата на тютюневи изделия и застъпничеството за ефективни политики за намаляване на потреблението.
Рекламата на тютюневи изделия, насочена към жените, е популярна по целия свят, привличаща все повече жени и момичета за потребители на цигарени изделия.
Темата за Световния ден без тютюнев дим 2010 г. е свързана с половете и тютюневите изделия, с акцент върху маркетинга, ориентиран към жени. СЗО използва случая, за да обърне внимание на рекламата на тютюневите изделия, насочена към двата пола и да потвърди призива към правителствата за забрана на всички форми на реклама, промоция и спонсорство на тютюневите изделия.
Жените представляват 200 милиона от общо над 1 милиард пушачи в света. В 53 държави, част от Европейския регион на СЗО, 21% от жените пушат.
Тази цифра расте все повече с рекламата на тютюневи изделия, която се цели към по-младите поколения жени, асоциирайки пушенето с женската красота, лукс и овластяване.
В Европейския регион, 59% от мъжете пушат, а тютюневата индустрия вижда нови пазарни възможности за преодоляване на разликата между половете, посочват още от организацията.
За да се противопоставят на тютюневата индустрия, насочена към жени и момичета, СЗО отново призовава правителствата да издадат широкообхватни забрани на всички реклами на тютюневи изделия, тяхната промоция и спонсорство.
През май 2005 г. Европейската комисия прие набор от 42 картинни изображения, предупреждения за здравето за ползване от държавите-членки на ЕС.
Пет държави от Европейския съюз (Белгия, Франция, Литва, Румъния и Великобритания) и пет извън него (Казахстан, Норвегия, Швейцария, Турция и Украйна) одобриха или ползват тези предупреждения, допълват от СЗО.
Въпреки това, Европа има дълъг път, за да достигне примера на Австралия, където - в съответствие с препоръките на СЗО - правителството ще наложи в рамките на две години, тютюневите компании да приемат обикновени опаковки на тютюневите изделия и да премахнат всички цветове и брандинг лога от тях.
Това е първият подобен ход в света, насочен към намаляване на смъртните случаи, свързани с тютюнопушенето, отбелязват от организацията.