Преди да зазвучи Менделсоновия марш обаче има да се свърши много работа и затова се грижат специализирани агенции, чийто брой не може да се установи, защото за подобна дейност не се изисква лиценз или регистрация.
„Организирането на сватба е бизнес като всички останали. Той е интересен и нестандартен и постоянно има какво ново да се измисли и предложи - от най-големия кич до най-висока класа. Важното е да се обновява и разнообразява асортимента
на услугите, за да се върви с едни гърди пред конкуренцията", казва за „Икономически живот" Пламен Йорданов, управител на Сватбен център София, който вече е успял да затвори цикъла от избора на дрехи и халки до ресторанта, подаръците и украсата за тържеството.
Преди да започне преди три години да облича младоженци и да организира сватби е имал два ресторанта. Сега разполага с магазин от 1000 кв. метра, където може да се намерят всички стоки и услуги, свързани със сакралната за всяка брачна двойка дата.
Забелязал е, че има известна сезонност в оборотите - през пролетта най-много са сватбите между май и юни, а през есента - септември-октомври. Летните отпускарски месеци досега не са били толкова активни, но през миналата година около датата със седмиците - 7.07.2007 г. имало невероятен бум от тържества. Тогава са сключени рекордните за София 175 граждански брака.
Паметливите си спомнят, че истерията около сватби на дати с еднакви цифри започна през 2006 г., но пък тогава суеверните забелязали образуването на числото 666, смятано за дяволско. Затова у нас в обредните домове не е заявена нито една сватба на този ден.
За датата 8.08.2008 г. досега в столичния дом за радостни обреди са постъпили 91 заявки за брак.
„Когато има кръгли дати винаги сватбите са повече, но тази година осмиците се събират по време на пост и затова сватбите са по-малко", коментира Пламен Йорданов.
Затова пък за първата неделя след Богородичния пост, когато в църквата ще може да се правят венчавки, часовете на всички ритуални домове на общината са заети. Според служителите там, средният брой на сватбите в София е около 6 хил. годишно.
„Със замогването на хората се възроди интересът към сватбите. Имаше застой до 2000 г., но оттогава насам постоянно има ръст и не е имало година, която да е по-зле от предходната", казва управителят на центъра. В практиката си отчита, че вече се заформя средна класа в България. Съди по избора на булчинските дрехи. Когато стартирал в бизнеса, средната цена на рокля е била 300 лв., а сега хората купуват за около 500 лв. и вече не се скъпят за аксесоари. Все повече се налага и сватбеният мъжки костюм с копринена риза, фишу и т.н.
Освен младоженците, гостите също се обличат със специални за случая облекла. „А тези дрехи се носят само един ден", разсъждава Пламен Йорданов и твърди, че бизнесът с организирането на сватбите все повече си пробива път и в България. Все повече са нашенците, които искат шик церемония по всички правила и поверяват цялата организация около тържеството на специална агенция.
Затова пък програматорът на сватби, новата професия, се грижи за всичко - от костюма и роклята на младоженците до оркестъра, тортата и украсата на залите. На шега собственикът на центъра споменава, че в Италия вече е модно да се организират тридневни сватбени пиршества, които у нас са шумна практика в ромските квартали.
За луксозна сватба с около стотина гости на Апенините родителите на младоженците плащат на организатора близо 140 хил. евро."Средна" версия на сватба излиза около 85 хил. евро, а по-икономичен вариант струва 50 хиляди.
И в България има богати сватби, които дълго се коментират в жълтата преса, но техните организатори по правило пазаруват в чужбина.
Все повече млади двойки инвестират в своя сватбен ден и затова се обръщат за помощ към професионален сватбен консултант. Той от своя страна организира цялата церемония като осигурява фото и видео услуги, диско водещ, превоз на младоженците и гостите, покани, халки и други допълнителни услуги. Повечето от тях не са с фиксирани цени и обикновено важи правилото, че по-скъпото е по-добро. В интернет форумите често могат да се намерят мнения за една или друга агенция, но при всички случаи младото семейство трябва да се довери на професионалист. Съществува дори Световна асоциация на сватбените консултанти, в която членува и българката Мариела Камбурова.
Изборът на ресторант също може да с направи в центъра за сватбени услуги в София. „Предлагаме различни ценови пакети и работим с 90 заведения в столицата. Осигуряваме и различни фотографи и ди джеи за тържеството, като не вземаме никакви пари за консултации. Ние само ги свързваме със съответните подизпълнители, но нашата работа пести доста време, нерви и пари", казва собственикът. Той е вносител на близо 90% от стоките, които предлага в центъра. Дори е станал дистрибутор на цялата страна за сватбени покани. Не се страхува, че други могат да копират бизнеса му, но и не крие, че сам използва идеи от чужди списания.
„Всеки, който се зажени, идва при нас. Мястото е далечко, но пък има богат избор на „всичко за сватбата", както и достатъчно паркинги", казва Пламен Йорданов. Не се страхува, че може да се затрупа с непродаваема стока, защото клиентите имат различни предпочитания - някои изберат по-лъскави и кичьозни рокли, други предпочитат по-семпли дрехи. Така сред 500-те модела, които се предлагат в магазина, цари истинско разностилие, което граничи с еклектизма в изкуството. Според наблюденията на консултантите, половината от клиентите на центъра идват от провинцията, защото в региона, където живеят, обикновено в малки магазинчета се предлагат сватбени дрехи и предмети, но стоката е доста еднообразна.
„Добър сватбен бизнес има по традиция във Варна, Бургас, Асеновград и Стара Загора. В последните години в Благоевград, Сандански и Петрич също се разви, защото идват да пазаруват много гърци", казва Пламен Йорданов. Твърди, че може да осигури сватбено тържество едва за 300 лв., стига да мине само с размяна на халки и скромна почерпка. За горна граница на разходите не може да се говори, защото тя граничи с безкрайността или със дебелината на портфейла на младоженеца, булката или някои от близките им (познати са ни всички примери).
В последно време се роди „модата" гостите на сватбата да се дарява с различни подаръци. Всъщност това е наследство от везаните престилки за жените и плетени чорапи за мъжете от времето на нашите баби и дядовци. После дойде модата булката да дарява гостите с ризи и кърпи. Сега на пазара има безчет дребни, безполезни вещи, почти всички произведени в Китай, които най-често са идеалния пример за книгата на Иван Славов „Кичът".
Колкото и да е странно, азиатците бързо откриват всяка новопоявила се ниша на пазара и бързо я превземат с евтини и бързооборотни стоки, коментира българският предприемач, чиято фирма също произвежда подобни подаръци, но с ръчно изработени български мотиви. Всъщност всяко семейство вече има свободата да направи свой оригинален подарък.
Колкото и да се държи на традициите при организиране на тържествата, съществува мода дори в сватбеното меню.
Преди две години най-модерна беше азиатската кухня и визия, както за ястия и питиета, така и за самото парти. Миналата година страстите се разгорещиха в латино-испанска вълна, подплатена със съответното меню, украса на заведението и подходяща музика. Има дори топ цветове на годината - те могат да бъдат „топъл шоколад" „бронзово оранжево" или нежнорозово. В облеклата навлизат все повече ретро елементи, а не са редки случаите, когато семейният герб и инициали от първите букви от имената на младоженците се изписват на салфетките на масата.
Появява се и друга тенденция - младоженците да обявят благотворителен жест и средствата, събрани от тяхното щастливо събитие, да бъдат дарени за нуждаещи се. Все повече кумове, родители и близки пък подаряват на новобрачната двойка екзотично пътешествие до далечна дестинация.
Новата мода
През последните няколко години по света, а отскоро и у нас вече се организират тематични сватби. Те са нова мода и се отличават със строга индивидуалност и са изцяло съобразени със стила и личните предпочитания на младоженците. В такива случаи най-често се използват услугите на професионалист, който да организира стилно тържество. В България вече се проведоха две „зелени сватби", където непринудено се съчетават селски туризъм и екология. На едната гостите получили като подарък малко дръвче, което трябвало да засадят.



USD
CHF
EUR
GBP
marana
на 04.08.2008 в 18:45:01 #1моето мнение е, че това е гадна платена партенка