След четири трудни години за автомобилната индустрия, световните продажби на нови превозни средства ще достигнат рекорд от 97,2 милиона броя през 2025 г., като глобалното търсене ще бъде подкрепено от възхода на електрическите автомобили и новите технологии. Това се посочва в доклад на Economist Intelligence Unit (EIU).
Според експертите пазарът на нови леки автомобили ще нарасне с около 2%, а търсенето на нови търговски превозни средства - с 4%.
Противно на тенденциите в Европа се очаква електрическите автомобили да отбележат ръст от около 16%. Така те ще достигнат 19,4 милиона нови возила - въпреки пречките от геополитическите конфликти и икономическите бариери, които продължават да влияят върху веригите за доставка.
Според EIU след "първоначалния скок" EV пазарът сега се балансира - растежът идва не от ентусиастите, а от масовите купувачи.
Политика зад волана
Авторите на доклада са на мнение, че премахването на директните субсидии в много страни няма да има толкова тежък ефект върху пазара - остават в сила голяма част от схемите за данъчни облекчения, а ЕС и Китай (пазари, в които се случват над половината продажби на електромобили) са все така амбициозни в екологичните си цели.
Цените на основните суровини за батериите като литий, никел и кобалт продължават да варират силно, поради геополитически напрежения и липса на стабилни източници на доставка. Компаниите от сектора са принудени да адаптират веригите си за доставки, за да намалят зависимостта от конкретни региони.
Въпреки тези предизвикателства, Tesla и някои други лидери в сектора показаха значителна рентабилност на своите електрически модели, което предизвика други производители като Stellantis и General Motors също да се стремят към печалби от своите EV возила до края на 2024 г.
В BMW очакват електрическият им бизнес да стане по-печеливш от традиционния през 2025 г.
Всичко това обаче може да се промени заради фактори, които са извън кабинетите на инженерите и заседателните зали на бордовете на директорите.
Търговските бариери, наложени от Запада върху китайските автомобили, вече оказват значително въздействие, пишат от Economist Intelligence Unit. От една страна, западните правителства се опитват чрез политически мерки да предпазят местните автомобилни компании от амбициозните им конкуренти от КНР. От друга, очакването е, че Пекин може да наложи ограничения за износа на критични за EV индустрията минерали.
Тази ситуация принуждава западните и китайските производители да разнообразяват веригите си за доставки чрез изграждане на нови заводи в трети страни или чрез подписване на търговски договори с алтернативни пазари.
Автономия, AI, абонаменти
Технологиите за автономни автомобили, които се развиваха бурно през последното десетилетие, ще останат в етап на тестове и внедряване на конкретни системи, без обаче да достигнат масова комерсиализация до 2025 г., уверени са авторите на доклада.
Производителите ще продължат интеграцията на автоматизация и изкуствен интелект в различни функции на превозните средства, като навигация и управление на климатика. В същото време, големи имена като Mercedes-Benz и BMW работят над цялостни виртуални асистенти и интерактивни технологии, базирани на изкуствен интелект, за управление на функции в колите.
Тенденция, която ще продължи да се засилва, ще е внедряването на абонаментни услуги в колите - смартфон интеграции, асистенти при шофиране и други. Новата "тройка" на Audi (A3) ще идва с услуги, за които абонаментните са за срок от между месец и три години.
Volkswagen и Mercedes обмислят да искат пари за подгрева на седалките и даже за допълнителна мощност при електрическите модели. Както правилно отбелязват от EIU: "Дали шофьорите ще искат да плащат за всичко това е друг въпрос".