В края на декември 2019 г. мениджърите в централната на Volkswagen във Волфсбург осъзнават, че имат сериозен проблем в Китай, най-големият пазар на компанията и билетът към електрическото ѝ бъдеще, разказва Reuters.
Моделът Passat се е справил незадоволително в неофициален тест за сигурността, симулиращ челен сблъсък, проведен от асоциация на застрахователите. Подобни тестове се правят и в САЩ от десетина години.
Челният удар смазва VW Passat. Видеото набира милиони гледания в социалните мрежи и предизвиква фурор в Китай, където успехът на германския гигант се основава на репутация за високо качество.
Volkswagen не са задължени да правят нищо - Passat преминава официалните тестове на китайския регулатор, които наподобяват повече тези в Европа и които, вярва производителят, отчитат по-добре условията в страната. Но Волфсбург реагира бързо, разказват източници на агенцията. Дни след резултатите, компанията събира екип от десетки инженери, които да работят по проблема със SAIC-Volkswagen - съвместното предприятие, което произвежда Passat в Китай.
В началото на 2020 г. екипът решава, че метални компоненти, които да подсилят модела, трябва да бъдат добавени на всички нови Passat и редица други модели, които се произвеждат в Шанхай. Цената им е по 400 юана ($62) за автомобил. Важно е да се отбележи, че китайските модели се различават от тези, продавани в други части на света.
Промените допринасят за десетки милиони долари допълнителни разходи, казват източниците - значителен разход за компанията, която се опитва да съкрати разходите си в Китай и по света.
Решението обаче подчертава важността на китайския пазар, най-големият за автомобили в света, за Volkswagen. Именно на него компанията разчита, за да събере нужните €35 млрд. за електрическия преход и изпреварването на Tesla до 2025 г.
Скъпият преход идва в момент, в който глобалните производители вече не могат да разчитат на доминиращата си позиция в Китай - и вече усещат конкуренцията от местните компании.
След промените, въведени в средата на 2020 г., Passat преминава успешно през същия тест. Но репутационните и финансови щети за компанията, която е чуждестранният производител с най-високи продажби в Китай, остават за по-дълго.
Печалбата от всеки автомобил намалява от нива от €1 400 - €1 500 през 2015 г. до около €1 000 и дори по-близо до €800 през последните тримесечия, според анализаторите на Bernstein, които описват китайския пазар като "изключително важен за финансовото здраве на VW".
Продажбите на Passat и на други модели, произвеждани от съвместното предприятие, намаляват - нещо, което Volkswagen отдава на реакцията след проваления краш тест. През миналата година приходите на SAIC-Volkswagen намаляват с 26% до 174,5 млрд. юана, а печалбата намалява с 23% до 31 млрд. юана. Passat, някога един от най-продаваните модели в класа си, губи 32% от продажбите си до 145 805 броя, по данни на LMC Automotive.
Макар че Covid-19 изиграва голяма роля, спадът в отчетите на съвместното предприятие са значително по-високи от общото намаление на продажбите на китайския пазар от 6,8%. Нещо повече, другото основно съвместно предприятие на VW в страната, FAW, чиито продукти не са замесени в скандала, бележи 1,5% ръст. Според компанията, това се дължи на пускането на SUV и премиум модели на Audi на пазара. Двете предприятия исторически отчитат подобни резултати.
През първото полугодие на 2021 г. продажбите на SAIC-Volkswagen падат със 7,8%, а тези на FAW-Volkswagen растат с 23%. Общият пазар подскача с 29%.