Южнокорейският производител на автомобили Hyundai преживява трудни времена напоследък. Компанията страда от недостиг на клиенти и липса на по-големи, по-евтини SUV модели, пише Reuters.
Проблемите на Hyundai са най-забележими на най-големия автомобилен пазар в света - в Китай. Въпреки големите инвестиции и все по-атрактивни оферти, продажбите на компанията не вървят, като дори в огромния град Чунцин, корейският производител реализира едва стотина коли на месец.
Японският конкурент Nissan продава 4 пъти повече. "Продажбите са много слаби. Nissan имат десетки клиенти, докато ние имаме само двама", оплаква се мениджърът Ли, който ръководи шоуруума на Hyundai в града.
На един час път с кола от Чунцин се намира огромната производствена база на Hyundai за 1 милиард долара, която беше открита през миналата година с идеята да произвежда 300 000 автомобила годишно.
Но заради слабите продажби и рязкото забавяне на китайския автомобилен пазар, фабриката работи едва на около 30% от капацитета си, съобщават източници на Reuters.
Компанията отказва да коментира производството и продажбите си в Китай, но уверява, че "тясно си сътрудничи" с местния партньор BAIC, за да направи по-печеливш бизнеса си в страната.
Неволите на Hyundai бележат голяма промяна за автопроизводителя, който преди се радваше на голям успех в Китай, тъй като бързо доставяше и продаваше популярните си нови и евтини модели на растящия с високо темпо пазар.
През 2009 г. Hyundai и партньора му Kia бяха на 3-о място по продажби в страната след General Motors и Volkswagen. Сега те заемат 9-о място, а пазарният им дял се стопи до 4% през миналата година от повече от 10% в началото на десетилетието.
Корейската компания изгуби привлекателността си при по-евтините модели за сметка на китайските конкуренти Geely и BYD. Чуждите компании поддържат конкурентни цени на моделите за масовия пазар, което ограничава ролята на Hyundai като достъпна чуждестранна марка.
На втория по големина автомобилен пазар в света - САЩ пазарният дял на Hyundai падна до 4% миналата година, най-ниското ниво от почти 10 години.
Проблемите на компанията в САЩ и Китай са сходни: тя пропусна промяната в потребителските вкусове, особено нарастващото търсене на SUV модели, и предлагаше по-високи цени, отколкото предполага реномето й, твърдят експерти от индустрията.
Автопроизводителят увери, че се опитва да реши проблемите на двата ключови пазара, като преработва дизайни, пуска нови SUV и дава на регионалните единици по-голяма самостоятелност, за да разработват по-бързо продукти, съобразени с местните вкусове.
Неуспешни продукти на грешна цена
Япoнcĸитe ĸoнĸypeнти ĸaтo Ноndа, дългoгoдишeн мoдeл зa пoдpaжaниe нa Нуundаі, cъщo ce бopят дa ce aдaптиpaт ĸъм нoвитe тeндeнции, ĸaтo eлeĸтpoмoбили и caмoyпpaвлявaщи ce ĸoли.
Миналия месец Hyundai регистрира 68% спад в нетната печалба за третото тримесечие и съобщи, че оперативният й марж се е свил до 2.7% в периода януари-септември. През 2011 г. оперативната печалба на корейската компания от 10.3% беше най-високата в индустрията, отстъпвайки единствено на германската BMW.
Негативно влияние оказва и липсата на силна серия SUV на ключови за Hyudai пазари. Модерните повдигнати модели формират едва 36% от продажбите на Hyundai в САЩ за миналата година, в сравнение със 76% на GM и 63% средно за индустрията, според данните на Autodata Corp.
Ръководството на корейската компания все още залага твърде много на седаните и пренебрегва съветите на мениджмънта в САЩ за повече пикапи и SUV. Производителят е "хванат малко неподготвен" от бързата промяна на пазара към по-големите автомобили, признава главният оперативен директор на Hyundai America Брайън Смит.
Hyundai обеща електрическа кола с 500 километра пробег
Компанията успокоява притеснените инвеститори
Но множеството нови SUV модели, сред които и кросоувър пикап, който ще се предлага от 2020 г., ще помогнат за "бавното и стабилно" възстановяване на продажбите, увери Смит в интервю за Reuters.
В последните години Hyundai нае няколко нови дизайнера, които работят върху изцяло нов дизайн на бъдещите модели. На компанията обаче ще са нужни няколко години, за да се върне към успехите и рекордния пазарен дял от 2011 г., признава Смит.
Новият SUV Encino също не се радва на особен успех в Китай. "Ние не продаваме Encino. Той просто не се вписва на китайския пазар. Повечето китайци предпочитат по-големи, по-евтини и по-хубави коли", твърди друг шеф на магазин на Hyundai в Чунцин.
Вместо планираните от компанията 60 000 бройки за година, от модела са продадени малко над 6000 бройки за първите 6 месеца от пускането му на пазара.
Ако иска да се върне към добрите времена, компанията трябва сериозно да увеличи инвестициите си в научноизследователска и развойна дейност, които в момента са значително по-малки от тези на конкурентите й.
Hyundai трябва да преосмисли и амбициите си в премиум сегмента, където също не се радва на особен успех. Според експерти последните години имиджът на марката със сигурност се е повишил, но все още "изобщо не е близо до премиум марка".
"Те трябва да се върнат към предишната си стратегия и да поддържат конкурентни цени, за да запазят производствените обеми", съветва Ник Райли, бивш главен изпълнителен директор на GM Южна Корея.