Южнокорейският производител на автомобили Hyundai преживява трудни времена напоследък. Компанията страда от недостиг на клиенти и липса на по-големи, по-евтини SUV модели, пише Reuters.

Проблемите на Hyundai са най-забележими на най-големия автомобилен пазар в света - в Китай. Въпреки големите инвестиции и все по-атрактивни оферти, продажбите на компанията не вървят, като дори в огромния град Чунцин, корейският производител реализира едва стотина коли на месец.

Японският конкурент Nissan продава 4 пъти повече. "Продажбите са много слаби. Nissan имат десетки клиенти, докато ние имаме само двама", оплаква се мениджърът Ли, който ръководи шоуруума на Hyundai в града.

На един час път с кола от Чунцин се намира огромната производствена база на Hyundai за 1 милиард долара, която беше открита през миналата година с идеята да произвежда 300 000 автомобила годишно.

Hyundai губи китайския пазар заради Great Wall. Но знае как да си го върне

Hyundai губи китайския пазар заради Great Wall. Но знае как да си го върне

Корейците никога не са продавали по-малко автомобили в Китай отсега

Но заради слабите продажби и рязкото забавяне на китайския автомобилен пазар, фабриката работи едва на около 30% от капацитета си, съобщават източници на Reuters.

Компанията отказва да коментира производството и продажбите си в Китай, но уверява, че "тясно си сътрудничи" с местния партньор BAIC, за да направи по-печеливш бизнеса си в страната.

Неволите на Hyundai бележат голяма промяна за автопроизводителя, който преди се радваше на голям успех в Китай, тъй като бързо доставяше и продаваше популярните си нови и евтини модели на растящия с високо темпо пазар.

През 2009 г. Hyundai и партньора му Kia бяха на 3-о място по продажби в страната след General Motors и Volkswagen. Сега те заемат 9-о място, а пазарният им дял се стопи до 4% през миналата година от повече от 10% в началото на десетилетието.

Защо Hyundai продължава да пропада?

Защо най-големият автопроизводител в Южна Корея продължава да пропада?

Компанията дава предпазлива прогноза за годината

Корейската компания изгуби привлекателността си при по-евтините модели за сметка на китайските конкуренти Geely и BYD. Чуждите компании поддържат конкурентни цени на моделите за масовия пазар, което ограничава ролята на Hyundai като достъпна чуждестранна марка.

На втория по големина автомобилен пазар в света - САЩ пазарният дял на Hyundai падна до 4% миналата година, най-ниското ниво от почти 10 години.

Проблемите на компанията в САЩ и Китай са сходни: тя пропусна промяната в потребителските вкусове, особено нарастващото търсене на SUV модели, и предлагаше по-високи цени, отколкото предполага реномето й, твърдят експерти от индустрията.

Автопроизводителят увери, че се опитва да реши проблемите на двата ключови пазара, като преработва дизайни, пуска нови SUV и дава на регионалните единици по-голяма самостоятелност, за да разработват по-бързо продукти, съобразени с местните вкусове.

Hyundai и Kia пускат 12 нови модела, продажбите растат по-слабо от очакваното

Hyundai и Kia пускат 12 нови модела, продажбите растат по-слабо от очакваното

Двете марки с проблеми на американския и китайския пазар

Неуспешни продукти на грешна цена

Япoнcĸитe ĸoнĸypeнти ĸaтo Ноndа, дългoгoдишeн мoдeл зa пoдpaжaниe нa Нуundаі, cъщo ce бopят дa ce aдaптиpaт ĸъм нoвитe тeндeнции, ĸaтo eлeĸтpoмoбили и caмoyпpaвлявaщи ce ĸoли.

Миналия месец Hyundai регистрира 68% спад в нетната печалба за третото тримесечие и съобщи, че оперативният й марж се е свил до 2.7% в периода януари-септември. През 2011 г. оперативната печалба на корейската компания от 10.3% беше най-високата в индустрията, отстъпвайки единствено на германската BMW.

Негативно влияние оказва и липсата на силна серия SUV на ключови за Hyudai пазари. Модерните повдигнати модели формират едва 36% от продажбите на Hyundai в САЩ за миналата година, в сравнение със 76% на GM и 63% средно за индустрията, според данните на Autodata Corp.

Ръководството на корейската компания все още залага твърде много на седаните и пренебрегва съветите на мениджмънта в САЩ за повече пикапи и SUV. Производителят е "хванат малко неподготвен" от бързата промяна на пазара към по-големите автомобили, признава главният оперативен директор на Hyundai America Брайън Смит.

Hyundai обеща електрическа кола с 500 километра пробег

Hyundai обеща електрическа кола с 500 километра пробег

Компанията успокоява притеснените инвеститори

Но множеството нови SUV модели, сред които и кросоувър пикап, който ще се предлага от 2020 г., ще помогнат за "бавното и стабилно" възстановяване на продажбите, увери Смит в интервю за Reuters.

В последните години Hyundai нае няколко нови дизайнера, които работят върху изцяло нов дизайн на бъдещите модели. На компанията обаче ще са нужни няколко години, за да се върне към успехите и рекордния пазарен дял от 2011 г., признава Смит.

Новият SUV Encino също не се радва на особен успех в Китай. "Ние не продаваме Encino. Той просто не се вписва на китайския пазар. Повечето китайци предпочитат по-големи, по-евтини и по-хубави коли", твърди друг шеф на магазин на Hyundai в Чунцин.

Вместо планираните от компанията 60 000 бройки за година, от модела са продадени малко над 6000 бройки за първите 6 месеца от пускането му на пазара.

Hyundai: Историята на един впечатляващ възход

Hyundai: Историята на един впечатляващ възход

Компанията е световен производител не само на автомобили

Ако иска да се върне към добрите времена, компанията трябва сериозно да увеличи инвестициите си в научноизследователска и развойна дейност, които в момента са значително по-малки от тези на конкурентите й.

Hyundai трябва да преосмисли и амбициите си в премиум сегмента, където също не се радва на особен успех. Според експерти последните години имиджът на марката със сигурност се е повишил, но все още "изобщо не е близо до премиум марка".

"Те трябва да се върнат към предишната си стратегия и да поддържат конкурентни цени, за да запазят производствените обеми", съветва Ник Райли, бивш главен изпълнителен директор на GM Южна Корея.