Пет български компании попадат в тазгодишната класация на Financial Times и Statista, известна като FT1000: Най-бързо развиващите се компании в Европа.
Връщането към растеж след пандемията беше възпрепятствано от висока инфлация и свиване на разходите за живот, изострени от енергийна криза, подхранвана от войната в Украйна.
Въпреки че много фирми са се борили или не са успели да оцелеят, други са демонстрирали устойчивост и са успели да процъфтяват.
Класацията FT 1000, съставена съвместно с немската изследователска компания Statista, показва тези европейски компании, които са се развили най-бързо през всички тези предизвикателства. Те са изброени по реда на най-високия комбиниран годишен темп на растеж (CAGR) на приходите за периода 2019 до 2022 г. Тази година за включване се изисква минимален среден темп на растеж от 36,9 процента.
Българските представители
Номер 100 в класацията е AMPECO, българската продуктова компания, която разработва cloud базирана софтуерна платформа за управление на зарядни станции за електрически автомобили. Софтуерното решение на компанията е в основата на управлението на зарядни станции в целия свят и се използва успешно от оператори на зарядни станции, енергийни компании, вериги бензиностанции, телекоми, бизнеси с голям електрически автопарк и др.
AMPECO e сред глобалните лидери в управлението на зарядна инфраструктура за електромобили. Софтуерната платформа на компанията се използва на 6 континента, а чрез нея оперират над 60 хил. зарядни станции.
На 301 позиция откриваме Pontica Solutions - аутсорсинг компания, основана през 2015 г., специализирана в обгрижването на клиенти на над 20 езика и разработването на най-различни иновативни дигитални решения.
456-та позиция в класацията FT1000 заема euShipments.com. Дружеството със седалище в Русе предоставя фулфилмънт и логистични услуги за онлайн търговци от над 12 години. Мрежата на компанията покрива целия ЕС и разполага с 13 фулфилмънт центъра и над 600 метода за доставка. През изминалата 2023 г. euShipments.com придоби две логистични компании - една в Румъния и една в Хърватия. Според правилата на класацията обаче се вземат предвид само резултатите на българската компания, част от euShipments JSC.
На 569-та позиция се класира софтуерната компания със 17-годишна история Dreamix. Технологичният фокус на компанията е разработването на софтуер с JavaEE, Angular, ReactJS, Oracle ADF и Oracle SOA & BPM.
Изцяло българската компания, която разработва собствен block-storage софтуерен продукт, използван от десетки компании по цял свят StorPool се класира на позиция 842 в престижната класация. Софтуерното решение на компанията помага на големи корпорации, cloud билдъри, SaaS вендори, MSPs, хостинг и cloud доставчици да предоставят бързи и надеждни услуги на своите клиенти. StorPool е сред малкото български компании, успешно развили се от стартъп до глобален storage вендор, чийто продукт е разпознаваем по целия свят.
Кой е начело в класацията?
Raylyst Solar, базиран в Прага дистрибутор на слънчеви панели и други фотоволтаични продукти, оглавява класацията на Financial Times. Стартиран през 2018 г., това е един от многото бизнеси в региона, които са се възползвали от повишеното търсене на възобновяема енергия.
Adagio, френски доставчик на рекламни технологии, е класиран на второ място, следван от Bidberry, италианска дигитална рекламна агенция. Позициите и на двете компании отразяват увеличението на разходите за дигитална реклама през периода. Разходите за дигитална реклама са скочили с 30 процента на годишна база през 2021 г., според индустриалния орган IAB Europe.