Десет години след като американското правителство спаси големите автомобилни производители в страната от фалит, индустрията изглежда в по-добро финансово състояние отпреди. Но компаниите от сектора сега са изправени пред ново по-голямо предизвикателство от това по време на глобалната криза, пише CNN Business.
"Ние сме на ръба на трансформация в сектора, каквато не сме виждали от времето на Хенри Фонд", казва старши анализаторът във фирмата Autotrader Микеле Кребс.
Производителите сега трябва да се справят с това да разработят и да започнат да произвеждат автомобилите на бъдещето - напълно електрически коли, които да могат да изминават дълги разстояния с едно зареждане. Все по-важна роля предстои да играе и опцията тези возила да се движат на автопилот.
Новите конкуренти
По пътя към тази революция добре познатите американски производители с дълга история в индустрията ще се изправят пред нови конкуренти.
На първо място тук може да бъде посочена Tesla. В Калифорния днес компанията прави автомобили в бившия завод на General Motors (GM) и Toyota, където двете дружества някога работеха в партньорство. Преди да бъде взета от Илън Мъск фабриката не работеше, след като американската компания изпадна в тежко финансово състояние и беше изправена пред риска от фалит.
Разбира се, Tesla все още не може да се мери с мащабите на гигант като GM. След като обяви две поредни тримесечия на печалба за първи път в историята си, за компанията на Илън Мъск сега ще е истинско предизвикателство да запази този успех.
От друга страна инвеститорите виждат много потенциал в бизнеса й и често гласуват повече доверие на Tesla в сравнение с GM. Още повече по пазарна капитализация производителят на електромобили твърдо стои пред Ford.
В същото време Uber, Lyft и останалите компании, предлагащи услуги за споделени пътувания, са другото лице на новата конкуренция за дългогодишните лидери в автомобилната индустрия. Редица анализатори смятат, че те ще стимулират потребителите да се откажат от личните автомобили.
Амбициите на технологичните гиганти
Междувременно технологичните гиганти, разполагащи със стотици милиарди свободни средства, инвестират огромни суми в развойна дейност, свързана с безпилотните технологии. Тяхното участие също представлява риск, който може да се сравни само с навлизането на чуждестранните марки коли в САЩ през 70-те години, които "разклащат" доминацията на американските компании на пазара тогава.
Компанията майка на Google Alphabet създаде преди време Waymo, която е заета с разработването на безпилотни коли. Apple също инвестира в подобни технологии, а Amazon наскоро придоби дял от производител на електрически камиони.
Тази нова конкуренция може да се окаже най-сериозният проблем за традиционните автомобилни производители.
"Днес можеш да имаш най-добрите коли в света, но пак да не успееш да оцелееш 20 години на пазара", смята анализаторът от Edmunds Джесика Калдуел. "Ще успеят ли да се справят тези компании? Нужни ли са ни всички тези автомобилни производители? Има толкова голяма несигурност по този въпрос", обобщава експертът.
Whitestar1
на 02.04.2019 в 13:53:09 #1Достойно предизвикателство пред щатската индустрия, въпреки неикоренимия, на пръв поглед ,навик на американеца да завърти ключа на любимия си Додж или Форд Мустанг. Какви ли още възможности стоят пред производството на мобилни средства, може би внедряване на серийно производство летателни апарати с две - четири места за лична употреба?! Биха били незаменимо средство за трафика в големите градове, а и автопилота ще е по-лесен във въздуха, от колкото в големите задръствания. Но реално, какво ще ни предложи автоиндустрията в близкото бъдеще - престои да видим !