Пандемията от коронавирус вече има минимално влияние върху бизнес планирането и резултатите на някои от най-големите фармацевтични компании в света и 2023 г. се очертава годината, в която на мястото на COVID печалбите ще се върнат пазарните реалности, пише в свой материал Yahoo Finance.
"Pfizer е може би единствената сред следените от нас компании, в която коронавирусът е важна част от бизнес и това е защото това беше и най-голяма част от бизнеса им през миналата година", коментира пред онлайн изданието анализаторът от Wells Fargo Мохит Бансал. Pfizer произвежда ваксината Comirnaty и лекарството Paxlovid.
Компанията се опитва да насочи вниманието към други свои дейности с оглед очакваното намаляване на търсенето с вдигането на противоепидемичните мерки. Там обаче положението също не е розово. През следващите години Pfizer очаква загуба от 17 млрд. долара заради изтичането на патентните на някои от 19 от най-популярните си лекарствени продукти.
Изпълнителният директор на компанията Алберт Бурла все пак запази оптимизъм пред инвеститорите, като заяви, че пробойната ще бъде балансирана с вътрешните оптимизации и външни придобивания.
Merck имаха сериозни трудности в COVID сферата от самото начало - така и не пуснаха на пазара ваксина, а тяхното лекарство - molnupiravir, се използва от лекарите само в краен случай и проучвания свързват прилагането му с мутации на вируса, отбелязва Yahoo Finance.
Компанията има надежди, че терапевтичният продукт все пак ще намери пазар в Китай и в САЩ, а освен това в нейни заводи се произвеждат ваксините на Johnson & Johnson, които междувременно също намаляват дейностите си, свързани с коронавируса. За Merck сериозният проблем е другаде - популярният им противораков препарат Keytruda е с изтичащ патент на оригиналната му формула.
Eli Lilly имаха по-малък, но успешен COVID бизнес заради моноклоналното антитяло, което компанията пусна на пазара. Успехът обаче е в минало време, защото то се оказа неефективно срещу новите варианти на вируса.
Данните за края на 2022 г. и прогнозите за 2023 г. на Moderna и Novavax все още не са обявени, но и двете компании, подобно на Pfizer, се подготвят за ситуация, в която ваксините срещу коронавируса ще трябва да се реализират само на свободния пазар - без големи поръчки от правителствата. Очакванията са желаещите да си поставят бустерни дози при това положение сериозно да намалеят.