Чисто нови супертанкери пренасят дизелово гориво от Азия към европейските пристанища на хиляди километри, като излишното гориво на Китай търси своя нов дом, разказва Bloomberg.
Поне 3 чисто нови супертанкера са натоварили дизел от китайското пристанище Тиендзин и близо до Сингапур, за да го доставят до френското средиземноморско пристанище Фос-сюр-Мер през юни или юли, според данни на компанията за следене на товара Klper и на Bloomberg. За сравнение само 2 супертанкера са пренесли гориво между Азия и Европа през цялата 2017 г.
Част от причините за увеличаването на дизеловия поток от Азия към Европа е постоянното пренасищане с горива в Китай. Свръхпредлагането допринесе за по-ниските цени на азиатските дизелови горива в Европа", обяснява Питър Лий, анализатор в BMI Research.
Китайският износ на дизелово гориво се покачи с почти 30% на годишна база до над 10 млн. тона през първите 6 месеца на годината, a пратките през март достигнаха рекордно високи стойности.
Премията на продукта в Ротердам за сингапурския бенчмарк се повиши до 1.40 долара за барел през второто тримесечие от 80 цента за първото тримесечие. Година по-рано европейското гориво вървеше с отстъпка от 70 цента, отбелязва Лий.
Печалбата от преработката на суров петрол в дизелово гориво в Азия е 14.45 долара за барел в четвъртък, след като достигна най-ниското си ниво за годината от 12.98 долара през юни, според Bloomberg Fair Value.
Икономика на товарите
Докато по-силните цени на петрола ограничават потребителските настроения в Азия, дизелът в Европа остава силен заради икономическия растеж, сезонно по-ниските запаси и стабилното търсене от големия дизелов автопарк в региона.
"Това вероятно подпомогна икономиката на товарните превози и желанието на азиатските рафинерии да доставят в Европа", отбелязва експертът на BMI.
Наличието на нови супертанкери също спомогна за увеличаване на потока. Макар че те по принцип не носят чисти горива като дизела, понякога това е по-жизнеспособен вариант, отколкото да пътуват празни по време на първите си курсове.
Източник: Kpler
Маршрутите на супертанкерите
Тези пътувания струват сравнително по-малко поради риска, свързан с пътуванията за първи път, предлагайки по-евтин вариант за транспорт. Един супертанкер обикновено събира 2 млн. барела петрол.
Сред корабите, извършили такива пътувания, е Маран Афродита. Той получава част от товара си през април от рафинерията на Sinopec в Тиендзин и натоварва останалото в терминала на малайзийското пристанище Пенгеранг. Впоследствие част от съдържанието му е разтоварено в Малта и Фос-сюр-Мер, по данни на Kpler.
New Eminence, нает от подразделението на китайския петролен гигант - Unipec, стига до столицата на Того - Ломе, за да разтовари част от горивото, след като няколко пъти сменя дестинациите си.
Целеви регион
Китай изнася рекордни количества дизел за отвъдморските си пазари
"Unipec винаги е съсредоточен върху търговията между регионите, за да разшири износа на петролни продукти. Силното търсене на дизелово гориво от европейския пазар го превръща в ключов целеви регион. Използването на големи танкери за транспортиране е по-икономично и може да създаде по-голяма полза за компанията", обяснява говорител на Sinopec, цитиран от Bloomberg.
Още барели гориво ще потекат от Китай към Европа. Нефтеното рафиниране в страната е близо до рекордните над 12 млн. барела на ден, докато Китайската национална петролна компания прогнозира увеличение на капацитета до 36 млн. тона в цялата страна през тази година.
Обработката на суров петрол може да се увеличи с "огромните" 525 000 барела дневно през втората половина на годината, влошавайки регионалния излишък от дизелово гориво, известно също като газьол, заяви Сри Паравайкарасу, ръководител в индустриалния консултант FGE.
"Трябва да сме готови да приемем увеличения изходящ поток от Азия. Ключовият фактор, който трябва да наблюдаваме, остава продължаващият китайски излишък. Търсенето на газьол вероятно ще се запази или ще отбележи скромен растеж. Това ще остави пазара с по-голям китайски износ", обясни експертът на FGE.