Началото на войната в Украйна бе повратен момент за обикновените потребители на западни стоки. Световният гигант за спортни стоки Nike например преустанови продажбите си в Русия скоро след като Москва нахлу в Украйна преди повече от две години.

Това обаче очевидно не представлява пречка за спортния онлайн магазин footballstore.ru да предлага и към момента марката за руските потребители, пише "Ройтерс". Сред немалкото артикули с логото на Nike, които се предлагат на сайта, собственост на руския футболен клуб "Зенит", могат да се намерят някои доста актуални в световен мащаб модели, а не просто остарели или залежали стоки.

Брюксел увеличава митата върху вноса на продукти от Русия и Беларус

Брюксел увеличава митата върху вноса на продукти от Русия и Беларус

Кога ще влезе в сила новият регламент?

Успешен нов бизнес

От началото на военния конфликт живеещият в Русия нидерландски гражданин Вейнанд Херинкс е изградил успешен бизнес модел. Той доставя на местните потребители стоки, които са недостъпни за тях поради решението на производителите да се изтеглят от пазара.

"Nike не желае продуктите им да бъдат доставяни тук по стандартния ред", коментира Херинкс от офиса си край Москва във видеоразговор с "Ройтерс", но допълва, че реално няма изрична забрана това да се случва през посредници като него. Както Nike, така и Lego заявяват пред агенцията, че не са давали изрично разрешение на Херинкс да внася техни стоки.

Агенцията прави кратко проучване, базирано на митнически данни, корпоративни записи и вътрешни документи на компанията, както и на личен разговор с холандеца, за да установи модела на работа. Фирмата на Херинкс внася маркови стоки, включително Nike и Lego, като използва посредници без видима връзка с Русия. След това изпраща продуктите, често през Турция, и в крайна сметка те достигат до търговци на дребно на руския пазар.

Снимка 670089

Източник: GettyImages

Щом не е забранено, значи е разрешено

Десетки фирми работят по подобен модел, използвайки сиви методи, за да осигурят западни стоки на силно ограничения откъм избор руски пазар, информира "Ройтерс". Това на практика показва как опитите на държавно ниво за рестрикции се "прескачат" от подобни пазарни субекти, следвайки простата пазарна логика - където има търсене, следва да има и предлагане.

Разбира се, важно е да се направи уговорката, че ограниченията на западните правителства са насочени в най-голяма степен към промишлени продукти, които могат да се използват за създаване на оръжия. Херинкс, от своя страна, коментира, че фокусът му е изцяло върху потребителски стоки, които не са обхванати от санкциите.

Дискусионен е въпросът доколко обаче това е коректно, тъй като компании като тази на Херинкс косвено подпомагат руската икономика, а потребителите не чувстват липса на чужди стоки. Митнически данни, анализирани от "Ройтерс", показват, че след спад от 81% в стойността на внесените стоки с марката Nike през 2022 година, то през 2023 година сумата се е възстановила в голяма степен, достигайки поне 74 млн. долара.

Шефът на LEGO: Открихме първия си магазин в България, имаме "само планове" за още

Шефът на LEGO: Открихме първия си магазин в България, имаме "само планове" за още

Юдит Шипош, генерален мениджър на LEGO за Централна и Източна Европа, Близкия изток и Африка, пред money.bg