Приходите на Google от реклама в Съединените американски щати ще намалеят за първи път от 2008 г. насам, когато eMarketer започват да събират данни. Спадът се дължи основно на пряката връзка между търсачката и приходите от туристическата индустрия, пише The Wall Street Journal.
Като най-голямата компания за дигитална реклама в света, Google досега бе като машина за печатане на пари, а приходите от реклама растяха с двуцифрени темпове почти всяка година в 20-годишното ѝ съществуване.
Този път обаче е различно. Коронакризата сви рязко маркетинг бюджетите на някои от най-големите рекламодатели. Сред тях има и компании, които публично заявиха, че преосмислят плановете си за завърщане на платформата и след края на пандемията.
Никол Перин, анализатор в eMarketer, посочва, че големият проблем за компанията сега е туристическата индустрия, която от една страна пострада най-тежко от кризата, а от друга досега бе сред най-важните клиенти за Google. "Вече видяхме големи компании като Expedia, които обикновено харчат милиарди за реклама в Google, че спират разходите по това перо и няма да ги възобновят до края на годината". Experia, по данни на Kantar, е сред най-големите клиенти на търсачката.
Според анализатор от Needham Лаура Мартин туристическата индустрия отговаря за 11% от разходите за реклама през 2019 г.
Amazon, която също харчи сериозни суми за реклама, спря кранчето, тъй като зарази кризата не успяваше да се справи с увеличения брой поръчки.
Според EMarketer брутните приходи от реклама в САЩ за Google ще спаднат с 4%, докато нетните приходи ще намалеят с 5%. Все пак това е по-малък спад от очакваните 7% за цели рекламен пазар.
Компанията прогнозира още, че през 2020 г. делът на дигиталната реклама ще продължи да расте - с още 5 пр. п. до 60%. Но в абсолютна стойност приходите ще намаляват. И докато тези при дигиталната реклама ще нараснат с 2%, разходите за реклама по телевизията ще спаднат с 15%, а в печатни издания - с 25%.
Очаква се в САЩ делът на Google, Facebook и Amazon в дигиталната реклама да се увеличи с 0,2 пр. п. до 62,2%, като Facebook и Amazon да отчетат ръст, а Google спад.