Руската петролна индустрия може да се сблъска с остър проблем по отношение продажбите на горива след модернизацията на нефтопреработвателните заводи на фона на намалено търсене на основния пазар за износ - в Европа.

Очаква се до 2030 г. европейските потребители да намалят значително използването на дизелово гориво, тъй като електрическите превозни средства стават все по-широко разпространени. В същото време капацитетът и съответно потребностите от износ на руските рафинерии ще нараснат поне 1,5 пъти - до 60-70 милиона тона годишно. Част от дизеловото гориво може да отиде за бункериране, но това няма да реши напълно проблема, казват експерти, пише "Комерсант" , позовавайки се на проучване на консултантската компания KPMG.

Първите влакове на водород тръгват в Европа

Първите влакове на водород тръгват в Европа

До средата на века пазарът за такива локомотиви на Стария континент може да достигне $48 млрд.

И така, отбелязва изданието, сега около половината от 80-те милиона тона дизелово гориво, произведено в Руската федерация, се изнася, главно за европейските страни. В същото време рафинериите в Русия продължават да се модернизират в съответствие със споразумения с Министерството на енергетиката до 2030 г. в замяна на получаване на субсидии под формата на увеличен обратен акциз върху петрола.

В резултат на модернизацията, като същевременно се запазят обемите на рафиниране в Руската федерация на ниво от 300 милиона тона суров петрол годишно, производството на дизелово гориво до 2030 г. ще възлезе на около 110-120 милиона тона, прогнозира KPMG, докато руският пазар ще бъде в състояние да поеме не повече от 40-50 милиона тона.

Проучване: Над 60% от европейците искат забрана на бензинови и дизелови автомобили

Проучване: Над 60% от европейците искат забрана на бензинови и дизелови автомобили

Най-големият проблем за над половината от хората е ценaта и недостатъчната инфраструктура

Сега руското дизелово гориво осигурява около 70% от европейския внос, но поради екологичната програма и преминаването към електрически транспорт, разходът на дизелово гориво в ЕС ще намалее, отбелязва finmarket.ru.

Не само газ: Русия намери нов начин да печели пари от Европа

Не само газ: Русия намери нов начин да печели пари от Европа

Москва може да реализира до $100 милиарда годишно от износ на водород

Според Олег Жирнов от KPMG, излишните обеми дизелово гориво, произведени от руските рафинерии, могат да бъдат пренасочени към бункери за замяна на мазута. Независимо от това ще има излишък от около 20-30 милиона тона дизелово гориво годишно и търсенето на пазари за тяхната продажба може да се превърне в предизвикателство за нефтопреработвателните заводи, отбелязва Жирнов.