Подкрепата на британците за излизането на Обединеното кралство от Европейския съюз (ЕС) вече оказа негативен ефект върху редица индустрии. Вероятно следващият засегнат бизнес ще е този на авиолиниите.
За последните две десетилетия правилата на единния европейски пазар предвиждаха, че всички компании в сферата, които са от някоя държава членка, могат да пътуват в ЕС без ограничения.
Това беше двигател за нискотарифните авиолинии, които успяха да се наложат на пазара, включително лондонската EasyJet и дъблинската Ryanair. От друга страна за потребителите въздушният транспорт стана по-достъпен и по-предпочитан като алтернатива.
Заради поткрепата на британците за “Брекзит” обаче това може да се промени, пише CNN Money.
Негативният ефект на референдума от миналата седмица се усети веднага – някои от лидерите в индустрията загубиха до 20% от пазарната си стойност.
Сега, освен за всички останали споразумения с ЕС, Лондон ще трябва да предоговори и тези, отнасящи се до единния авиационен пазар. Властите там ще трябва да вложат усилия и за да запазят условията си за опериране на летищата в САЩ, каквито имаше Острова досега като държава членка.
За да се случи обаче това Великобритания ще бъде принудена да приеме условията на съюза, свързани с авиационните регулации и вероятно тези, отнасящи се до свободното движение на хора. И двете изисквания обаче са в разрез с визията за пълен “Брекзит”.
Вероятно обаче британските компании в авиоиндустрията ще настояват това да се случи. Ударът върху тях е голям и пример за това е EasyJet.
Европейският пазар е от решаващо значение за авиолиниите, като само 20% от бизнеса им е локализиран на Острова. Останалата част е свързана с полети в континентална Европа, които въобще не стигат до Обединеното кралство.
EasyJet в момента има бази в Испания, Португалия, Франция, Германия и Холандия, като оперира там без да са й нужни специални разрешителни. Това обаче може да се промени след “Брекзит”, а договарянето на такива споразумения може да отнеме прекалено дълго време и да излезе доста скъпо.
В подобно положение се намират и най-големите нискобюджетни авиолинии на Стария континент – Ryanair. Само през миналата година с тях са пътували повече от 100 милиона души, като голяма част от полетите не са били свързани с Великобритания.
Компанията оперира в ЕС със сертификат, издаден в Ирландия, така че полетите й там не са застрашени. Тя обаче ще бъде принудена да си изкара такъв за Великобритания, което може да се окаже трудност.