Изправяйки се пред разходи за милиарди евро заради скандала с вредните емисии, е напълно възможно Volkswagen AG да трябва да обмисли щателен преглед на империята си от 12 марки, построена през последните две десетилетия.

Макар в миналото VW да е могла да си позволи да поддържа финансово затруднените поделения като испанския Seat, суперавтомобила Bugatti и тежкотоварните камиони MAN чрез стабилните печалби от Porsche и Audi, сега ще се наложи парите да помогнат в покриването на разходите, свързани с кризата, предаде Bloomberg.

„VW има няколко марки, които спадат към категорията „хубаво е да ги има. Bugatti, Lamborghini, Ducati - те не са ядрото на компанията от гледна точка на изкарването на пари", заявява Щефан Братцел от Университета за приложни науки в Бергиш Гладбах, Германия. Той оценява, че скандалът ще струва на германския концерн 30 млрд. евро.

Този месец новият главен изпълнителен директор на компанията Матиас Мюлер заяви, че макар VW да не се нуждае от революция, той ще забави или отпише несъществени проекти, за да съкрати част от разходите.

Разточителното Bugatti

Италианският производител на мотори Ducati беше придобит от германската компания през 2012 г. за 860 млн. евро, за да допълни колекцията с ултралуксозни марки като италианския производител на спортни автомобили Lamborghini, британската премиум марка Bentley и Bugatti.

Ударена от слабите продажби в Китай, оперативната печалба на Bentley за първото полугодие спадна с цели 43% до 54 млн. евро.

Макар Volkswagen да не отчита конкретни финансови данни за Lamborghini или Bugatti, е ясно, че нито една от тях не допринася в значителна степен за финансовите успехи на компанията. Bugatti, която създава само шепа коли, всяка от които се продава за 1 млн. евро, никога не е била доходоносна, откакто VW купи правата за френската марка през 1998 г.

Камионите

Volkswagen може да погледне по-надълбоко в структурата на подразделението си за тежкотоварни камиони. След като купи Scania в Швеция и MAN в Германия, автомобилният производител все още не е успял да реализира значително повишаване на ефективността на разходите на двете марки. През първата половина на годината MAN отчете 17% спад на печалбите, които стигнаха до 185 млн. евро.

Внимателно разглеждане в Seat

От всички марки VW, които се предлагат на масовия пазар, тази, която се намира под най-голям контрол, е Seat. Испанската марка не е отчела печалби на годишна база от 2007 г.

Това, което работи в полза на Seat, е, че следващата година автомобилният производител ще добави компактен SUV. За първото полугодие Seat отчете печалби от 52 млн. евро.

Всяко предложение за изоставяне на Seat ще посрещне твърдо противопоставяне от лидерите на профсъюзите, които държат половината от местата в надзорния съвет на Volkswagen, освен ако автопроизводителят не обещае да запази работните места.