"Онлайн банкиране" - от много години това не звучи нито страшно, нито екзотично. От една страна, дигиталните устройства вече са в ръцете на по-голямата част от хората, които биха използвали банкови услуги и така притесненията от непознатото значително намаляват. От друга, самите финансови институции инвестираха време и средства, за да направят платформите си значително по-"гостоприемни" и в резултат изглежда сякаш със съответното мобилно приложение можеш да правиш абсолютно всичко.

Защо тогава банковите клонове не отиват в историята? Отговорът е прост - и през 2023 г. има услуги, които е или невъзможно, или много по-трудно да се правят онлайн в сравнение с варианта "лице в лице". Ето ви няколко примера:

По-свободен достъп до пари в брой

Да, можете да теглите и внасяте на банкомат, но това далеч не изчерпва всички възможни случаи, в които може да ви потрябва кеш.

По-малко кеш и по-малко клонове: Как ще изглежда банковият сектор у нас след 5 години?

По-малко кеш и по-малко клонове: Как ще изглежда банковият сектор у нас след 5 години?

Филип Генов, банков експерт и собственик на компания за дигитална трансформация, говори пред Money.bg

Трябва ви по-голяма сума от дневния ви лимит? Разчитате да не ви дадат 3000 лв. на банкноти от по 20 лв.? Искате веднага да можете да управлявате парите, които внасяте? Ще се наложи да отидете в клон. Освен всичко друго, когато говорим за теглене и внасяне на големи суми, това просто е значително по-безопасният вариант.

По-ефективно и бързо съдействие

Всяка банка разполага с различни канали за обслужване на клиенти - колцентър, чат, електронна поща и т.н. Обикновено този тип съдействие е ефективен, но не винаги е най-бързият - може да се наложи да започнете комуникация с един служител, той да ви прехвърли на друг, да чакате становище от трети и т.н.

Снимка 498857

Източник: iStock

Когато отидете в по-голям банков клон с проблем, който е по-комплексен, целият процес по разрешаването е възможно да се окаже по-бърз.

Възможност за работа с физически документи

Банките подобриха доста опциите за е-подпис на документи през своите платформи, но все още за едно или друго ще ви се наложи да отидете в офис и да използвате аналогова химикалка върху аналогов лист хартия.

ЦКБ пусна ново приложение за мобилно банкиране без електронен подпис

ЦКБ пусна ново приложение за мобилно банкиране без електронен подпис

С ССВ Mobile всеки клиент може да управлява финансите си

Освен всичко друго, определено не бихме ви препоръчали да теглите кредит или да си издавате нова кредитна карта само с четене на общите условия на екрана на смартфона. Най-добре е да се запознаете с продукта на място, да изискате релевантни документи, да ги разгледате на спокойствие в домашни условия и след това при втора среща с обслужващия служител да зададете всички възникнали въпроси преди да вземете решението си.

Разследване на злоупотреби

Един от най-големите проблеми при неправомерна употреба на данните ви онлайн е въобще да удостоверите пред системите на банката кой сте вие. Затова и разходката до банковия клон с личен документ в себе си ще ви спести поне няколко дни мъки през електронната система.

Освен това, когато извършвате комплексна операция с големи средства твърде често е добре да знаете кой точно е служителят, който ви асистира. Това е значително по-лесно на място, отколкото онлайн.

Персонализация

Народите на Южна Европа имаме една несъмнена обща черта - по-спокойни сме, когато работим с едни и същи хора. Всеки от нас си има "личен" автомонтьор, водопроводчик, зъболекар и фризьор. По същия начин някои банки предлагат т.нар личен банкер, но освен това след няколко посещения в най-близкия ни клон и сами можем да установим отношения със служител, който вече познава нашата клиентска история и продуктите, които ни интересуват. Това е полезно.

Българският банков пазар е готов за следващо поколение дигитално банкиране

Българският банков пазар е готов за следващо поколение дигитално банкиране

На фона на доста консервативния като цяло банков сектор приятна изненада е стъпването през юли тази година в България на първата изцяло дигитална банка - естонската Bigbank

Онлайн платформите трупат много данни за нас - всяка транзакция, всяка прегледана продуктова страница, всяко прочетено съобщение. Това дава сериозни възможности за персонализиране на предложенията, но мнозина си остават традиционалисти и предпочитат да получават специалните си предложения от жив човек.

В заключение

Може би най-хубавото е, че при всеки от горните случаи има много голяма вероятност да получите бързо и компетентно обслужване, защото на все по-малко хора се налага да ходят до банката за тривиални неща като преводи, справка за IBAN и наличности по сметки или за данни за кредита, който изплащат.

Всичко това е 24/7 достъпно в онлайн платформите на повечето банки и в техните мобилни приложения. Така получавате най-доброто от двата свята - за рутинните дейности просто е необходимо да отключите смартфона си, а за всичко по-специфично можете спокойно да се обърнете към служител на живо.