Забележително наподобяващата опит за дестабилизация на държавата масова психоза около цените на бензина и дизела у нас от началото на март 2022 г. се оказа продукт на международното положение, лошото време и притесненията на редовите граждани. Това излиза от мотивите на решение на Комисията за защита на конкуренцията, с което не установи извършено нарушение от страна на търговци на горива.

Антимонополният орган се самосезира по отношение на "Сакса" ООД (бензиностанции "Круиз") и "Инса Ойл" (бензиностанции "Инса Ойл"), които на 2 март 2022 г. са предлагали масовите автомобилни горива на цени, надвишаващи средните на конкурентите им.

Кои са най-евтините и кои най-скъпите бензиностанции у нас днес

Кои са най-евтините и кои най-скъпите бензиностанции у нас днес

Държавата да спре износа на горива, призоваха от Асоциацията на малките бензиностанции

Припомняме, в навечерието на дълъг уикенд около националния празник и по-малко от седмица след руското нахлуване в Украйна в социалните мрежи и в някои медии се появиха снимки на бензиностанции, продаващи масовите горива на цени от над 3 лева за литър (при средни за пазара 2,78 лв. за А-95 и 2,82 лв. за дизела). Придружаващите ги апокалиптични текстове бързо доведоха до опашки и пред останалите бензиностанции в страната, а снимки на чакащите се разпространяваха и от главната опозиционна партия по това време.

Лошо време, лоша война, лоши клиенти

От "Сакса" обясняват, че още в средата на февруари са получили отказ за доставка на дизелово гориво от чужбина с мотива, че времето в района на товарното пристанище е било лошо. Имало и няколко други отказани доставки заради спирания по веригата или липса на достатъчно производство.

Така компанията, която продава на едро и на дребно, се оказала без гарантирани количества при ситуация на избухнала война, нарушаващи веригата на доставки европейски санкции и поскъпнал щатски долар. "Според "Сакса" ООД, основният фактор за повишеното търсене за периода от 25.02-03.03.2022 г. спрямо същия период през 2022 г., е презапасяването на потребителите, като резултат от страх от дефицит и/или поскъпване", пише в мотивите на КЗК.

От "Инса Ойл" също смятат, че повишеното търсене на 2 март 2022 г. "се дължи на притеснението на хората относно цените на горивата". В становището отново се споменава лошото време на пристанище на товарене, като не става ясно дали то е същото, от което поръчват и от "Сакса". Едната компания е доставчик на другата, но в същото време е и неин клиент, става ясно от решението.

Отново стигаме до ситуация, в която този път "Инса Ойл" "няма налични големи количества оперативни запаси и покачването на цените за кратък период е дало незабавно отражение при определяне на едровите цени на дружеството".

Търговци на горива: Цената може много бързо да се намали, стига да има желание от страна на държавата

Търговци на горива: Цената може много бързо да се намали, стига да има желание от страна на държавата

Има и мерки, които могат да спомогнат за намаляване, или поне за париране на цените на бензина, дизела и газта

Отново с повишеното търсене обясняват промяната в крайните цени и от "Севи Ойл" - търговец на дребно, което има един и същ едноличен собственик на капитала с "Инса Ойл" - Георги Самуилов.

Какво казват останалите на пазара

От "Лукойл България" посочват, че през разглеждания период доставките на едро на А-95 и дизел не са редуцирани, а даже са били значително увеличени при превишен "в пъти" обем на търсене. При някои много големи заявки е имало частично потвърждение, покриващо обичайните потребности на клиентите и обещание за обезпечаване на целия ресурс.

На 22 февруари доставките се увеличават, като от компанията го обясняват с "очакванията на пазарите за бъдеща суровинна и продуктова криза във връзка с напрежението в украинско-руските отношения и очакванията за военни действия". Втори скок има на 24 февруари и според "Лукойл" тенденцията на засилено потребителско търсене се задържа до 10 март, след което продажбите се връщат в нормалните си граници.

Компанията признава, че в периода 2-7 март 2022 г. засиленото потребителско търсене е създало нужда от извънредни доставки до бензиностанциите ѝ.

"Еко България" са използвали и алтернативни доставчици, като в периода 2-4 март същата година е имало недостиг най-вече на дизел. Вероятните причини - рязко увеличение на търсенето на горива и липса на достатъчно цистерни, които да могат бързо да направят доставки до обектите.

Какво вижда КЗК

От антимонополния орган изследват поведението на "Сакса" и "Инса Ойл" на локалните пазари, където и двете компании имат бензиностанции - София, Пловдив, Стара Загора, Хасково, Русе и Варна.

Според анализа на КЗК те имат най-голямо увеличение в цената на горивата, но при различните дружества то е различно и е осъществено в различен период. "Не бяха установени данни за координиране на ценовото поведение на двете дружества, общо намерение или практическо сътрудничество относно цените на дребно на бензин А-95H и дизелово автомобилно гориво или обмен на стратегическа търговска информация между страните", пишат от КЗК.

И подчертават: "Право на всеки икономически оператор е интелигентно да се нагажда спрямо съществуващото или очаквано поведение на своите конкуренти, като обаче самостоятелно определи ценовата си политика, отчитайки моментните или прогнозираните действия на своите конкуренти".

Припомня се и че не само "Сакса" и "Инса Ойл", но и други играчи на пазара споменават презапасяването на потребителите като фактор за скока на цените - а в същото време в периода 1-4 март 2022 г. суровия петрол сорт "Брент" е поскъпнал с почти 13%, а "Уралс", макар и с по-ниски котировки, следва същата тенденция на изменение на борсовата цена".

От КЗК не пропускат да отбележат и че "разглежданото увеличение обхваща едва няколко дни на март месец 2022 г. Разгледано в съответния правен и икономически контекст, както и с оглед действителните условия на функциониране и структурата на пазарите, поведение, което е проявено в толкова кратък период, не е от естество в конкретния икономически контекст да доведе до промяна на конкурентната среда на съответния пазар".

Така заключението на комисията е, че виновни за по-скъпите бензин и дизел на "Сакса" и "Инса Ойл" са предимно външни фактори в комбинация с повишеното търсене.

Решението на КЗК може да бъде обжалвано в съда.