Вече месеци наред пред автомобилната индустрия стои сериозно предизвикателство- недостигът на чипове. За сектора въпросът вече не е дали недостигът в световен мащаб намалява печалбите на производителите на автомобили и части, а колко голям е проблемът и колко дълго ще продължи
Изследователската компания IHS Markit намали прогнозите си за тази и следващите две години с 14,5 милиона превозни средства, пише Bloomberg.
Traton на Volkswagen неотдавна обяви, че продажбите за третото тримесечие ще бъдат значително по-ниски от планираните. Според компанията затрудненията в доставките ще продължат през четвъртото тримесечие и през следващата година.
Френската компания Faurecia също намали прогнозите си за продажби, позовавайки се на мрачните прогнози на на IHS. Компанията има цел за оперативна възвръщаемост между 6% и 6,2% от продажбите, в сравнение с около 7% по-рано. Освен това тя намали и прогнозата си за приходи с около 1 милиард евро (до 15,5 милиарда евро).
И германската компания Hella GmbH, която произвежда електронни компоненти, също понижи прогнозите си за продажбите и печалбите за годината.
По време на първите блокировки, свързани с пандемията, автомобилната индустрия оттегли поръчките за чипове, след като търсенето в сектора намаля. След това обаче търсенето се възстанови, а цените на новите автомобили значително нараснаха.
Недостигът на чипове стана още по-осезаем след зимните бури в Тексас, пожарите във фабрики в Япония и огнищата на Covid-19 в Малайзия. Изследователската компания IHS смята, че мерките ще попречат на страната да възстанови пълния си капацитет до края на октомври.
Всеки проблем идва на определена цена. Заради недостига на полупроводници автомобилните производители с загубили 210 милиарда долара за 2021 година. Това показа прогноза на консултантската компания AlixPartners. Тя предвижда тази година глобалните автомобилни производители да продадат със 7,7 милиона по-малко превозни средства именно заради кризата с чиповете. Сумата е почти два пъти по-голяма в сравнение с предишната оценка за загуби от 3,9 милиона долара.
Въпреки всички отрицателни прогнози, както обикновено изпълнителният директор на Tesla Илън Мъск има свое виждане за ситуацията. Миналата седмица той заяви, че според него проблемът с недостига на чипове е краткосрочен.
"Строят се много заводи за производство на чипове и мисля, че до следващата година ще имаме добър капацитет за производство, каза Мъск.