Според изследване на британската одиторска компания и финансов посредник KPMG, 64% от допитаните малки и средни по размер компании са оптимистично настроени за перспективите на бизнеса през следващите 12 месеца. Това е най-високият резултат от 2004 досега, обясняват изследователите, цитирани от BBC.

Защо тези резултати са изненадващи? С цел да се пребори с инфлацията, Bank of England - централната банка на Великобритания, от дълго време повишава лихвените си равнища и сега основната лихва на Острова е 5.5%. Съответно се появяват и страхове, че високите лихви (охлаждане на икономиката) ще рефлектират и върху потребителското търсене и печалбите на компаниите.

Макар че по-голямата част от фирмите са оптимистично настроени относно бъдещето, KPMG установява, че две трети от допитаните биха желали лихвите да си останат там, където са в момента.

Допитаните от KPMG бизнеси регистрират обороти от 5 млн. до 500 млн. паунда годишно. Ръководителят на KPMG за средния по размер пазар във Великобритания твърди: „Има очевидна загриженост сред допитаните, че лихвените равнища ще продължат да нарастват".

Еглентон, цитираният специалист, обръща внимание на факта, че в изследването са влезли реални бизнесмени, а не икономисти. Резултатите се базират на силата на поръчките в книгите, а не на макро-икономически анализи.

Трудно е било да се установи защо компаниите сега са по-оптимистично настроени отколкото преди. „Не много отдавна малките и средните по размер бизнеси все още се бореха с нарастващите цени на енергията".

„Мнозина усилено се стараеха да открият пътища за повишаване на ефективността, така че вероятно в резултат те се озоваха с бизнеси по-силни, отколкото биха били в друг случай".

„Оказва се, че тези които имаха трудности през последните година или две, сега са укрепили кораба си и гледат към идните 12 месеца с обновен оптимизъм", заключва Еглентон.

Изследването установява, че повече от три четвърти от допитаните са оптимистични относно перспективите за собствения си бизнес, най-високи резултати от 2003. Сходен е процентът на оптимизма за бъдещите постижения в чужбина, като компаниите се чувстват конкурентни или „особено конкурентни в Европа".

Изследването на KPMG установява, че доброто настроение се пренася върху британската икономика като цяло, като 58% от допитаните считат, че сега тя се движи по „възходяща крива".

Еглентон заключава: „След като видиш тези бизнеси в настроение изпълнено с доверие и с пълни книги за поръчки, можеш да предвещаеш добро бъдеще".