Докато еврото носи очевидни ползи за Хърватия и нейната икономика, някои потребители изразиха загриженост относно възможни допълнителни увеличения на цените след преминаването от националната валута към еврото. Тези страхове имат дълга история в еврозоната. Медиите и част от обществеността често подозират, че доставчиците на услуги, като например ресторантите, по-специално използват възможността от смяна на валутата, за да повишат прекомерно цените си.
Управителят на централната банка на Хърватия Борис Вуйчич отхвърли твърденията, че с въвеждането на еврото бизнесът е повишил значително цените си, според него с приемането на единната валута са се повишили само разходите и то с "малко".
Борис Вуйчич каза пред Financial Times, че решението на страната да стане 20-тия член на еврозоната през януари е довело до по-високи цени на кафето и на мъжките прически. Той обаче каза, че общите разходи за живот почти не са се променили.
"Сега можем да кажем с увереност, че ефектът от въвеждането на еврото не е значителен върху цените", каза Вуйчич, който добави, че като резултат цените са се повишили най-много с 0,4 процентни пункта.
Този дебат относно ценовия ефект от преминаването към еврото беше проведен в няколко страни след влизането в обращение на евробанкнотите и монетите през 2002 г. Немският език дори разработи дума за този възприемаем ефект: "Teuro" (от "teuer" , което означава "скъпо" на немски).
Подобна е ситуацията и в Хърватия, която се присъедини към блока в момент, в който инфлацията вече беше на двуцифрени нива.
Освен това страната е по-бедна от много европейски държави. Нейният брутен вътрешен продукт на глава от населението е бил половината от средния за ЕС през 2021 г. според Световната банка, което означава, че хората са по-чувствителни на покачване на цените.
На този фон в първите дни след въвеждането на еврото търговците масово започнаха да спекулират с цените. Според съобщения в хърватската преса повечето търговски вериги са закръглили цените нагоре по време на конвертирането. Не само търговците на дребно, но и предприемачи и различни доставчици на услуги са повишили цените си с 10-15 процента.
Това накара правителството да предприеме мерки срещу търговците на 5 януари, като предупреди търговците, че ще наложи глоби, ще отмени енергийните субсидии или ще повиши данъците, освен ако не върнат цените обратно на нивата преди влизането в еврозоната.
През първите две седмици от използването на еврото инспекторите наложиха общо 234 000 евро глоби на компании за неоправдано увеличение на цените. Правителството също така постави таван на цените на осем основни стоки от захар до пилешко месо, изисквайки магазините да показват цената на стоките както в куни, така и в евро до края на тази година.
Централната банка проследяваше цените на ресторанти и кафенета чрез "уеб-скрейпване" на данни от Wolt, услуга за доставки, и проверяваше промените в онлайн цените на хиляди други артикули.
Оказва се, че само 10% от цените при големите търговци на дребно са се повишили след въвеждането на еврото, докато една четвърт са се понижили, а 65% са останали непроменени, според блог на служители на Хърватската централна банка и Европейската централна банка.
Вуйчич, който отпразнува плавното въвеждане на валутата с персонал на торта във формата на евро и шампанско, каза, че някои от най-големите увеличения на цените са били във фризьорските салони, кафенетата и салоните за красота.
"Това са местата, в които хората с право смятат, че цените са се повишили", отбеляза той.
Въпреки това анализаторите установиха, че някои увеличения на цените през януари са били отменени няколко седмици по-късно.
Еврото се търгуваше за 7,5 куни преди преминаването към общата валута.
Преди смяната хърватските търговци на дребно определяха повечето артикули на психологически по-атрактивни цени, като например 9,99 куни. Едно от големите притеснения беше, че след смяната тези цени ще бъдат закръглени до по-високата цена, като например 1,39 евро. Централната банка обаче установи, че само ограничен брой търговци на дребно са използвали този трик.
И все пак потребителските организации не са убедени. Шест от тях изпълняват проект за "таен купувач" за проследяване на цените на 55 стоки и услуги след преминаването към еврото и са открили доказателства за закръгляване на цените и рязко увеличение.
Таня Попович Филипович от CEIP, една от шестте групи, каза, че много хървати имат "негативна представа" за еврото, свързвайки го с инфлацията, и резултатите от проекта "доказват, че загрижеността на гражданите относно увеличенията на цените след въвеждането на еврото като официална валута са били оправдани".
Педикюрът и някои прически, които са били проследявани от тайни клиенти, са стрували една четвърт повече през януари, отколкото преди въвеждането на еврото, каза тя. Цената на пакет от 1 кг ориз се е повишила с 14% между декември и януари, докато цената на 1 кг картофи почти се удвоила от ноември до януари, а цената на кофичка кисело мляко се повишила с една четвърт.
milen-popov
на 27.11.2024 в 11:59:05 #5Никога не получавам бърз отговор от тях. Проблемите ми остават неразрешени за дни, а обясненията са неясни и недовършени – поне за мен. Стандартно трябва да чакам часове, за да получа подкрепа. Не препоръчвам X.C.O Media Ltd.
dobrik
на 25.11.2024 в 22:38:51 #4Не виждам никакво подобрение в услугата им, въпреки че съм лоялен клиент на X.C.O Media от години. Чувствам, че не се грижат за мен като за клиент и все едно им досаждам.
kalinst
на 25.11.2024 в 16:05:44 #3Работата в X.C.O Media Ltd е изключително стресираща и нереалистична. Работниците са претоварени с задачи и не получават подкрепа от ръководството. Условията са далеч от това, което очакваш от една такава компания.
stra6nia
на 14.04.2023 в 20:22:06 #2Налага ли глоби че това свободна пазарна икономика ли е бе демократи.По чии свирка играете бе лъжци долни
kiril-dimitrov-dYmLZQV6
на 12.04.2023 в 02:08:52 #1Кои са тези "очевидни" ползи, бре? Толкова ли не забелязвате, че лъжите ви така миришат, та чак смърдят?