Помните ли времето, когато нов телевизор можеше да се купи от кварталния магазин за електротехника? Не са далеч годините, през които магазини от всякакъв тип се срещаха под път и над път.

Квартални  супермаркети, будки за вестници, мебелни търговци – общото между тях е, че паднаха жертва на т.нар. „модерна търговия”. Тенденцията обаче показва и друго – големите вериги магазини остават след себе си търговски ниши за нови малки обекти.

По-задълбочен поглед върху статистическите данни показва, че докато модерната търговия „взема хляба” на някои видове магазини, тя отваря работа на други.

Магазини за електроуреди, мебели и железарии - все по-рядко срещани

Идеален пример в тази посока е търговията с електроуреди. Големите играчи в сектора завзеха сериозни пазарни територии, предлагайки далеч по-удобно (и надеждно) пазаруване от по-малките магазини.  Статистиката показва, че през 2014 (откогато са последните данни) спрямо 2007 година търговците на дребно с електроуреди са намалели с 46%. Броят на обектите с такава стока у нас са 1 658. Това е най-ниският брой  за последните 15 години.

Подобно е положението и при магазините, предлагащи книги, вестници и книжарски стоки. Ако през 2007 година 3 146 обекта в България са предлагали такива стоки, то през 2014 те са едва 2 199 или отбелязват спад от 43%. Както при електротехниката, и тук броят им е най-нисък от 2000-а година насам.

Причините са не една или две – вестникарският пазар силно намаля, а оттам и будките за вестници. Магазините с канцеларски материали също намаляха в името на няколко по-големи играчи. Книжарниците започнаха да стават по-малко, но пък за сметка на това по-големи.

Намаление в броя на магазините, макар и по-малък, се наблюдава и при други стоки. Мебелните търговци са с 10% по-малко спрямо 2007 – 2 940 обекта. Железариите и кварталните магазини със стоки за бита намаляват с 15% спрямо 7 години по-рано. За сметка на това пък се появиха няколко големи вериги от типа „направи си сам”, където може да бъде открито практически всичко за дома.

Плодовете и зеленчуците, алкохолът и цигарите - търсени стоки навсякъде 

Статистиката показва обаче и една друга тенденция – на увеличаване на броя на някои типове магазини. Така например най-голям ръст има при обектите за плодове и зеленчуци – цели 35% спрямо 2007 година. Те наброяват повече от 3 000, което е тенденция от 2011-а насам. За сравнение: през 2000-а година са били почти наполовина.

Друг тип растящи магазини на дребно са тези за алкохолни и безалкохолни напитки, както и за месо и месни продукти. При тях тенденцията е стремглаво нагоре – 29% при първите и 21% при вторите. Така, ако през 2007-а е имало 1 849 места за покупка на различни видове напитки, то седем години по-късно те стават 2 610 и броят им вероятно продължават да расте. Същото важи и за месарниците, които достигат 1 355 през 2014-а. Същата тенденция се наблюдава и при рибните магазини с 18% ръст.

Видно е, че при тези магазини модерната търговия не само не пречи, но и помага в развитието им. Тенденцията е ясна: потребителят търси най-купуваните стоки в ежедневието си там, където му е по-близо (и удобно).