Британските фирми за храни и напитки са загубили над 2 милиарда лири, след буквално "пагубния" за индустрията спад в износа за Европейския съюз, причинен от Covid-19 и от Brexit, пише сайтът This is money. И въпреки че износът за държави извън ЕС е нараснал, включително за Китай, Сингапур и Австралия, това съвсем не е достатъчно, за да компенсира резкия спад в продажбите за Евросъюза.
Най-тежко засегнат е износът на сирене и на говеждо месо, като продажбите са спаднали съответно с 37 и 34% през първата половина на годината в сравнение със същите 6 месеца през 2019-а.
От британската Федерация за храни и напитки, която представлява над 800 местни компании - от световни марки до малки предприятия, заявиха, че това се дължи на "продължаващото въздействие на пандемията и на новите търговски отношения с ЕС".
Има два продукта обаче, които бележат серозен ръст на продажбите. Това са сьомгата и...уискито. Продажбите на сьомга в ЕС се е увеличила с 13% в сравнение с 2019-а година и с 27 % в сравнение с 2020-а. Продажбите на уиски все още остават с 12% по-ниски в сравнение с времето преди пандемията, но все пак са нараснали с цели 20% спрямо миналата година.
"Завръщането към какъвто и да е ръст на износа за пазари извън ЕС е добре дошла новина, но тя не компенсира катастрофалната загуба от продажби за Европа от 2 милиарда лири. Поне сьомгата и уискито ни дават лека надежда", заяви ръководителят на международната търговия във FDF - Доминик Гуди.
Един от всеки пет малки износители вече е спрял да продава в Европейския съюз поради бюрокрацията и свързаните с нея разходи, сочат последните данни на Федерацията на малкия бизнес. Още един на всеки пет мисли да прекрати продажбите за ЕС. А нарастващият недостиг на шофьори на камиони и други работници във веригата за доставки на храни и напитки изостря допълнително ситуацията.
"В същото време наблюдаваме недостиг на работна ръка във Великобритания във веригата за доставки в сектора с храни и напитки, което води до празни места по рафтовете на магазините в страната, до прекъсвания на доставките и до намаляване на производството", добавя Гуди.
Износителите на храни от Острова бяха особено засегнати от Brexitи от пандемията поради многото санитарни проверки и тежката бюрокрация. Всъщност, всички износителите се борят с допълнителни документи и административни разходи още от 1 януари тази година, когато бяха въведени нови изисквания. Проведено изследване на The Mail on Sunday установи, че разходите за доставка на сирене в ЕС са се увеличили повече от три пъти - от 75 на 240 лири, заради допълнителната бюрокрация за износителите и повишаване на цените на куриерските услуги.
Общо, печалбата на Великобритания от износа на храни и напитки е спаднала с 4,5 % до 9,2 милиарда лири от миналата година. Местните производители са загубили около половин милиард лири само от продажбите за Ирландия. Износът за Германия, Испания и Италия е намален с около 50% и повечеспрямо 2019-а година. Вносът от ЕС също започна да намалява като се очаква ситуацията да се влоши още.