Хонконг, Сингапур и Осака са класирани като най-скъпите градове за живеене в света. Но това може да се промени, след пандемията от коронавирус и нейното влияние, пише BBC.
Градовете, които получават голяма част от доходите си от туризъм, биха могли да станат "по-евтини", тъй като икономиките им се свиват и цените сепонижават.
Това е една от прогнозите, направени от Economist Intelligence Unit(EIU), който проследява разходите за живот в световен мащаб.
Проучването е направени през ноември 2019 г., преди коронавирусът да се превърне в пандемия. Следващото подобно проучване може да изглежда много различно.
Градовете, които разчитат на туризма, ще станат свидетел на известен натиск върху цените. Така че Сингапур и Хонконг може да не задържат първото място в надпреварата", каза Саймън Баптист, главен икономист на EIU.
Въздействието на коронавируса подложи на големи изпитания световната икономика, като индустрията на пътуванията и туризма е сред най-тежко засегнатите. Хонконг и Сингапур са от градовете, които биха могли да забележат голям спад в приходите, тъй като търсенето на развлекателни дейности, ресторанти и места за настаняване се понижи значително. Това по-слабо търсене може да намали цените, като направи тези градове по-евтини за живеещите им.
Според докладът на EIU Осака "измести" Париж от първите си три най-скъпи града като по-силната йена, направи третия по големина град на Япония по-скъп за живеене. Авторите на доклада разглеждат над 400 цени в 160 продукта и услуги. Това включва автомобили и електронни стоки, при които са наблюдавани големи прекъсвания в доставките в Китай.
Докато автомобилната промишленост беше силно повлияна от спирането на фабриките в Китай през януари и февруари, производството постепенно се възстановява до нивата от преди коронавирус. Това може да доведе до по-занижени цени на автомобили, тъй като производителите и дилърите имат излишък от запаси.
"След като търсенето започне да се възвръща, обикновено очакваме цените на превозните средства да са по-ниски, а не по-високи, тъй като производителите на автомобили и дилърите се опитват да спечелят загубени приходи. В някои страни или региони, където автомобилната индустрия е голяма, субсидиите допълнително ще помогнат за по-ниски цени ", каза Ана Николс от EIU.
Потребителите могат да се ориентират към марки автомобили, които имат по-силни вериги за доставки и по-малко прекъсвания, добави тя.
EIU прогнозира също така, че разходите за живот в някои градове могат да се повишат, тъй като мерките за забавяне на разпространението на вируса увеличават режийните разходи на бизнеса.