Търговците на петрол се надпреварват да намерят достатъчно кораби, железопътни вагони, пещери и тръбопроводи, в които да съхраняват гориво. Причината - по-конвенционалните складови помещения вече се пълнят със страшна сила на фона на обилното предлагане и рязкото търсене заради исторически ниските цени.
През последните дни бяха резервирани десетки кораби и нефтени танкери, за да съхраняват в морето поне 30 милиона барела реактивно гориво, бензин и дизел. Резервоарите на сушата са пълни или вече резервирани, показват търговски данни, пише Reuters.
И всичко това ще бъде добавено към около 130 милиона барела суровина, които вече са в плаващи складове, посочват източници на агенцията.
Търсенето на петрол и продуктите му се стопи с 30%, след като правителствата по света казаха на гражданите да останат у дома, за да предотвратят разпространението на вируса. По този начин бяха заземени самолети, кораби останаха по пристанищата, а личните автомобили - паркирани. И така светът остана затрупан от доставките на петрол.
ОПЕК, Русия и други големи производители се договориха за ограничаване на производството, но това ще намали доставките само с около 10% и ще започне чак през май.
Трудно е да се прецени общият капацитет за съхранение на петрол в света, но признаците, че се достига лимитът, стават все по-очевидни. Повишаването на морското съхранение е един от тези показатели, тъй като е по-скъпо от съхранението на сушата и чисто технически е по-сложно.
Производителите на нефт, рафинериите и търговците също се обръщат към по-необичайни тактики като съхраняване на суров петрол и гориво във вагони в североизточните части на САЩ или в неизползвани тръбопроводи.
В северозападния център за рафиниране и съхранение на Европа все още има място за запълване, но експертите в бранша казват, че повечето от останалия капацитет вече е запазен.
Солените пещери в Швеция и други скандинавски страни също са били изцяло или напълно резервирани.
"В момента работим върху най-странните места за съхранение, наистина трудни места, където има оперативни ограничения", коментира Криен ван Беек, брокер в ODIN - RVB Tank Storage Solutions в Ротердам.
САЩ са останали с малко пространство за съхранение на рафинирани продукти според други източници. Те обаче добавят, че по-предпочитаните места за съхранение вече не са налични.
В САЩ резервоарите за съхранение на сушата са резервирани предимно за местни рафинерии, които използват железопътни вагони за съхранение на суров петрол, както и бензин и дизел. Очаква се всички вагони в различни композиции, които могат да се използват, да бъдат запълнени до горе.
В хъбовете с малко място като Чикаго например операторите на контейнери начисляват по-голяма премия и по-дълъг лизинг. Те изискват лизинг за 24-36 месеца, а не по-обичайните 12 месеца, обясняват брокери на рафинирани продукти.
При свръхпредлагането на пазара цените на петрола се сринаха до най-ниските си нива от две десетилетия. Тази седмица американският Western Texas Intermediate направи безпрецедентно гмуркане в отрицателната територия. И след като стана ясно, че всички възможни съдове за съхранение вече са пълни или резервирани, сега предстои да видим какво ново могат да измислят търговците на гориво.
halo
на 22.04.2020 в 19:22:46 #1Сега искам да зная коооолкооо "плавно" ще паднат цените на горивата и субпродуктите от преработката на петрол в България --> единствената рафинерия, собственост на "Лукойл".