След като изгуби до сега няколко финансови битки с интернет-гиганта Google, компнията на Бил Гейтс Microsoft най-накрая спечели една. На 24 октомври, софтуерната компания успя да спечели наддаването за процент от интернет социалната мрежа Facebook*. Microsoft се съгласи да купи малка част от компанията (1.6%) за $240 млн., което означава, че цялата й стойност е близо $15 млрд.

За Microsoft, сделката е изключително важна, тъй като е част от приоритетната пограма на компанията за по-активна намеса на уеб-рекламния пазар. Нещо повече, компанията на Бил Гейтс ще има по-силни позиции на международния пазар, където живеят и работят 60% от 50-те милиона потребители на Facebook. Microsoft вече договори с Facebook, ексклузивните права за продажбата на рекламни банери в сайта до 2011 г.

Сделката още веднъж рефлектира върху все по-голямата популярност на социалните мрежи в интернет. Facebook, който се управлява от Марк Цукерберг, е един от най-посещаваните сайтове със социална насоченост, в който се регистрират по 200,000 нови потребители дневно. Според интернет-тракерите, Facebook е бил отговорен за 1% от всички интернет посещения в света, за седмицата до 20 октомври. През последната една година, трафикът към сървърите на сайта се е удвоил. Оценката на Facebook ($15 млрд.), прави покупката на MySpace, който беше придобит от News Corp. за $580 млн., да изглежда като перфектната сделка.

Цялата сделка е изключително важна за Microsoft и от гледна точка на запазване на репутацията, тъй като софтуерният гигант изостава прекалено много в рекламния бизнес от Google. Въпреки, че Microsoft спечели правото да продава рекламни спотове във Facebook, за сега те нямат контрол върху търсачката на сайта, която в даден момент може да се окаже изключително ценен маркетингов инструмент.

Все пак най-важното, което има Facebook е добавената стойност. Анализаторите очакват, социалният сайт да регистрира печалба от $30 млн. тази година, при общи продажби от $150 млн. Основателят на сайта Цукерберг (23-годишен) иска в близко бъдеще да листва компанията на борсата. Събраните пари от първичното публично предлагане, ще бъдат използвани за набиране на допълнителен персонал, както и за развиване на нови пазари и въвеждане на иновации.

Facebook*- Годишник на випуска със снимки и информация за отделните студенти, който се раздава на абсолвентите в американските висши учебни заведения. Аналогът му в средното образование се нарича Yearbook.