По-високите търговски мита, наложени от САЩ, може да са нещото, от което се нуждае Eврозоната, за да провери какво е действителното състояние на икономиката й след няколко години на обещаващ растеж.
Валутният съюз на 19 европейски държави нараства с постепенно темпо през последните 2 години след рязък спад вследствие на кризата с държавния дълг през 2011 г.
Но сегашната заплаха от по-високи мита с ключови търговски партньори, особено САЩ, може да се окаже предизвикателство за крехкото възстановяване на Eврозоната.
"Това е сериозен риск, който виждаме за световната икономика и със сигурност за отношенията между САЩ и Европа", каза пред CNBC финансовият министър на Португалия Марио Сентено, който оглавява групата на 19-те министри на финансите на еврозоната.
Регионът е нараснал с 2.4% през 2017 г. - най-високият растеж от около десетилетие. Икономическият импулс обаче се охлади в началото на 2018 г., a по-високите търговски бариери могат допълнително да го понижат.
"Не знаем точно как ще се развие, но съм съгласен, че този процес е необходим тест за икономическото възстановяване и всъщност за икономическото разширяване, което нашите икономики преживяват", отбеляза Сентено.
Той добави, че в момента е важно да се работи за ограничаване на тарифите както спрямо обхвата, така и по отношение на продължителността им.
Европейският съюз обмисля начини за предотвратяване на ескалацията на търговското напрежение с Вашингтон. ЕС може да предложи сделка на най-големите износители на автомобили в света и по този начин да предотврати по-големи усложнения в случай, че президентът Доналд Тръмп въведе данък от 25% върху европейските марки.
Международният валутен фонд (МВФ) също предупреди, че по-високите търговски мита са най-големият риск за икономиката на еврозоната. Според управляващия директор на МВФ Кристин Лагард проблемът сега не е прякото икономическо въздействие на по-високите тарифи, а "нарушаването на доверието, което подкопава отношенията" между САЩ и Европа.
Тя предупреди, че ако напрежението в търговията ескалира допълнително, тогава прякото въздействие върху икономиката ще стане по-съществено.
Засега Тръмп повиши тарифите спрямо ЕС единствено спрямо вноса на стомана и алуминий. Но наскоро президентът заплаши да въведе допълнителен данък от 25% и върху европейските автомобили.
ЕС е най-големият износител на моторни превозни средства в света, докато САЩ е най-големият вносител на моторни превозни средства в света.