Пандемията вероятно трябваше да сложи последния гвоздей в ковчега на глобализацията и да подтикне към нова ера на протекционизъм. Вместо това сега някои наричат ​​кризата ускорител.

Спадът в международната търговия беше бърз и стръмен по време на първите блокировки след коронавируса, но възстановяването, подхранвано от спешни фискални и парични стимули, беше почти толкова рязко. Глобалната търговия завършва годината със силен подем.

След две години на тарифната война между САЩ и Китай търговията, осъществявана чрез мрежи от доставчици, действа като спасителна линия за потребителите и амортисьори за много бизнеси. Компании като Samsonite International засилват своите източници на производство в чужбина, вместо да се оттеглят от световните пазари.

"Това, което научихме е, че веригите за доставки са гъвкави и приспособими", заяви в интервю главният икономист на Световната търговска организация Робърт Купмън.

Доказателствата за завръщането на търговията през 2020 г. са няколко индикатори от тази седмица. Например Южна Корея заяви, че износът й се е върнал към растеж миналия месец, воден от печалби на основни пазари като САЩ и Европейския съюз.

Японските фабрики се върнаха на предпандемичното си ниво, докато Тайван се повиши до най-високото от 2018 г. насам.

Ръководителят на глобалното търговско финансиране в HSBC Holdings Plc, Натали Блит не вижда компании да отстъпват от веригите за доставка на вътрешните си пазари, за да се предпазят от нови рискове.

Тя поддържа мнението, че пандемията действа като "велик ускорител", когато става въпрос за търговия, особено с помощта на технологии, тъй като компаниите укрепват регионалните бази.

Без отстъпление

В началото на годината СТО прогнозира, че глобалните търговски потоци могат да паднат с цели 32%, което би надхвърлило най-лошия спад от Голямата депресия.

Ако текущите цифри се задържат през четвъртото тримесечие, СТО прогнозира, че световната търговия със стоки ще спадне само с 9,2% през 2020 г., което е по-малко от 12% спад в световната търговия през 2009 г. в разгара на финансовата криза.

В отговор на пандемията мултинационалните компании разработват нови начини и намират нови места за производство на стоки.

Междувременно апетитът на Китай за селскостопански стоки като царевица, соя, пшеница и сорго остава "доста висок", заяви старши вицепрезидентът на Archer-Daniels-Midland Грег Морис. "Така че въпреки пандемията, глобалните търговски потоци всъщност се увеличават тази година спрямо предходните години."