Какъв би бил най-лошият сценарий, който може да сполети България по отношение цените на горивата - евентуално спиране на вноса на руски суров петрол, смятат експерти. 

На къде ще вървят цените на горивата?

Според изпълнителния директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев, ако няма забрана за внос на суров петрол от Русия цена от 5 лева за литър бензин или дизел не е възможна. Цена на горивата от 4 лева за литър също е абсурдно висока на този етап, отбеляза той. Делчев припомни обаче, че до преди половин година и 3 лева за литър беше немислима психологическа граница.

"При сегашните тарифи потреблението е драстично свито, а ако те скочат до над 4 лева, транспортът би замрял", заяви в ефира на Нова тв Андрей Делчев. 

Опашки по бензиностанциите и в Румъния, след слухове за поскъпване на горивата с една трета за една нощ

Опашки по бензиностанциите и в Румъния, след слухове за поскъпване на горивата с една трета за една нощ

Властите ще започнат мащабни контролни акции по бензиностанциите, увериха от правителството на северната ни съседка

"Ние имаме най-ниските цени в ЕС. И не само в момента, а месеци наред", увери Андрей Делчев. По думите му цената на суровия петрол е основният източник на напрежение в цените. 

"От една страна продължаващата война създава несигурност, както и продължаващите коментари по отношение на това ще бъде ли наложена забрана за внос на руски суров петрол или не. От друга стана действат и други фактори - държави, като САЩ освобождават част от стратегическите си резерви, ОПЕК макар и бавно увеличава производството в посока на това да се задоволи пазара, т.е. тези противоречиви фактори водят до това, че цената на суровия петрол в момента е много нестабилна", обясни експертът. И добави, че никой не може да каже каква ще бъде цената на дребно при лошия сценарий, но според него най-лошият сценарий, е именно забрана за внос на руски суров петрол.

Маржът между цената на едро и тази на дребно е изпилен до нулата

"Между 15 и 17 стотинки с ДДС е маржът, който търговците на дребно имат", каза Делчев. Той обясни, че заради този нисък марж малките бензиностанции трудно се издържат, а ако тази ситуация продължи дълго време една част от бензиностанциите най-вероятно ще излязат от бизнеса. Големите вериги на база оборотите си издържат на ниски маржове.

Колегата му Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация заяви в ефира на БНТ, че печалбата в сектора в момента е съвсем минимална.

КЗК проверява дали "Лукойл" ограничава вноса на горива в страната
Обновена

КЗК проверява дали "Лукойл" ограничава вноса на горива в страната

Повишаването на цените на определени продукти би могло да представлява нарушение на ЗЗК само ако не се дължи на пазарните процеси

"През цялото време се опитваме да поддържаме цени, които позволяват на българите да продължат своя живот. Но да не бъркаме марж с печалба. С марж ние покриваме разходите, които при нас също са се увеличили - електричество, складове, рафинерия, бензиностанции, заплати за хората", посочи още Светослав Бенчев.

Бенчев припомни, че в Полша, където руският нефт достига по тръбопровод, цената е с 20 ст. по-висока от рафинерията в Бургас. Той призна, че цените у нас вървят нагоре, но не с толкова, колкото в Западна Европа, Гърция и Румъния. Бензинът и дизелът, по думите му, са поскъпнали с около 20 на сто.

Колко оскъпява биокомпонентата?

По отношение на биокомпонентата Делчев обясни, че тя оскъпяваше преди седмици с около 20 ст. на литър, но сега е падана до 5-6 ст. на литър, тъй като варира с времето.

КЗК подозира ценови картел при горивата на “Инса ойл” и “Сакса”

КЗК подозира ценови картел при горивата на “Инса ойл” и “Сакса”

Комисията за защита на конкуренцията започва разследване

Заради нарастващите цени на горивата премиерът Кирил Петков проведе срещи с представители на превозвачите в България от Съюза на международните превозвачи, а също и с такива от петролната асоциация. По време на срещата превозвачите настояха именно за временно премахване на биокомпонентата, която се слага в горивата.

"Наблюдаваме какво правят другите държави в ЕС и виждаме как навсякъде се предприемат пакети от мерки в защита на транспортния сектор, за да може цената на транспортната услуга да бъде балансирана и да не оказва влияние върху инфлационните процеси. Заради това предлагаме няколко неща. Едното е премахване на биокомпонентата, която се слага в горивата. Ако това стане, цената на бензина на бензиноколонките ще падне с между 10 и 15 стотинки", заяви в студиото на БНТ Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.

Месец на голямо поскъпване за горивата: цената на дизела мина психологическата граница от 3 лева

Месец на голямо поскъпване за горивата: цената на дизела мина психологическата граница от 3 лева

Заради слухове за предстоящо поскъпване на горивата на 2 март се извиха огромни опашки на бензиностанциите у нас

От Съюза на превозвачите са притеснени също и за цената на петрола. Арабаджиев заяви, че петролът, който се внася у нас е от сорт Корал, който е с 35 долара по-евтин от сорта Брент.

"Следва, че не би трябвало цените на горивата да са такива, каквито са в момента", отбеляза Арабаджиев.