Какъв би бил най-лошият сценарий, който може да сполети България по отношение цените на горивата - евентуално спиране на вноса на руски суров петрол, смятат експерти.
На къде ще вървят цените на горивата?
Според изпълнителния директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев, ако няма забрана за внос на суров петрол от Русия цена от 5 лева за литър бензин или дизел не е възможна. Цена на горивата от 4 лева за литър също е абсурдно висока на този етап, отбеляза той. Делчев припомни обаче, че до преди половин година и 3 лева за литър беше немислима психологическа граница.
"При сегашните тарифи потреблението е драстично свито, а ако те скочат до над 4 лева, транспортът би замрял", заяви в ефира на Нова тв Андрей Делчев.
"Ние имаме най-ниските цени в ЕС. И не само в момента, а месеци наред", увери Андрей Делчев. По думите му цената на суровия петрол е основният източник на напрежение в цените.
"От една страна продължаващата война създава несигурност, както и продължаващите коментари по отношение на това ще бъде ли наложена забрана за внос на руски суров петрол или не. От друга стана действат и други фактори - държави, като САЩ освобождават част от стратегическите си резерви, ОПЕК макар и бавно увеличава производството в посока на това да се задоволи пазара, т.е. тези противоречиви фактори водят до това, че цената на суровия петрол в момента е много нестабилна", обясни експертът. И добави, че никой не може да каже каква ще бъде цената на дребно при лошия сценарий, но според него най-лошият сценарий, е именно забрана за внос на руски суров петрол.
Маржът между цената на едро и тази на дребно е изпилен до нулата
"Между 15 и 17 стотинки с ДДС е маржът, който търговците на дребно имат", каза Делчев. Той обясни, че заради този нисък марж малките бензиностанции трудно се издържат, а ако тази ситуация продължи дълго време една част от бензиностанциите най-вероятно ще излязат от бизнеса. Големите вериги на база оборотите си издържат на ниски маржове.
Колегата му Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация заяви в ефира на БНТ, че печалбата в сектора в момента е съвсем минимална.
"През цялото време се опитваме да поддържаме цени, които позволяват на българите да продължат своя живот. Но да не бъркаме марж с печалба. С марж ние покриваме разходите, които при нас също са се увеличили - електричество, складове, рафинерия, бензиностанции, заплати за хората", посочи още Светослав Бенчев.
Бенчев припомни, че в Полша, където руският нефт достига по тръбопровод, цената е с 20 ст. по-висока от рафинерията в Бургас. Той призна, че цените у нас вървят нагоре, но не с толкова, колкото в Западна Европа, Гърция и Румъния. Бензинът и дизелът, по думите му, са поскъпнали с около 20 на сто.
Колко оскъпява биокомпонентата?
По отношение на биокомпонентата Делчев обясни, че тя оскъпяваше преди седмици с около 20 ст. на литър, но сега е падана до 5-6 ст. на литър, тъй като варира с времето.
Заради нарастващите цени на горивата премиерът Кирил Петков проведе срещи с представители на превозвачите в България от Съюза на международните превозвачи, а също и с такива от петролната асоциация. По време на срещата превозвачите настояха именно за временно премахване на биокомпонентата, която се слага в горивата.
"Наблюдаваме какво правят другите държави в ЕС и виждаме как навсякъде се предприемат пакети от мерки в защита на транспортния сектор, за да може цената на транспортната услуга да бъде балансирана и да не оказва влияние върху инфлационните процеси. Заради това предлагаме няколко неща. Едното е премахване на биокомпонентата, която се слага в горивата. Ако това стане, цената на бензина на бензиноколонките ще падне с между 10 и 15 стотинки", заяви в студиото на БНТ Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
От Съюза на превозвачите са притеснени също и за цената на петрола. Арабаджиев заяви, че петролът, който се внася у нас е от сорт Корал, който е с 35 долара по-евтин от сорта Брент.
"Следва, че не би трябвало цените на горивата да са такива, каквито са в момента", отбеляза Арабаджиев.
aleksandar-yanakiev
на 20.04.2022 в 18:00:21 #1Ние имаме най-ниските цени в ЕС,ама не и за България!!! Ако получаваме ЕВРОПЕЙСКИ заплати англичаните няма да идват да живеят в България