Германия инвестира значителни средства в терминали за втечнен природен газ (LNG), за да осигури енергийна сигурност, но високите разходи за тяхното използване ги правят слабо ефективни в покриването на газовите нужди на страната.
През 2023 г. едва около 8% от общия внос на газ в Германия е преминал през корабните терминали във Вилхелмсхафен, Брунсбютел, Лубмин и Мукран, според данни на енергийния регулатор Bundesnetzagentur.
"Германските терминали са по-скъпи за доставка от тези в останалата част от Северозападна Европа," заяви Касим Афган, търговски анализатор в Spark Commodities Pte, цитиран от Bloomberg. Той уточнява, че през февруари променливите разходи за регазификация в Германия са били със 86% по-високи в сравнение с други съоръжения в региона. Това се дължи на по-високите разходи за управление на плаващи терминали, особено през зимата, както и на по-големите загуби на горивен газ по време на регазификацията.
Тази неефективност води до значителен неизползван капацитет в Германия - страната разполага с най-много свободни слотове за регазификация в Европа, което според експертите показва икономическа неизгодност.
Първоначалната идея за изграждането на плаващи терминали през 2022 г. беше да се намали зависимостта от руския газ и да се контролират разходите за енергия. Сега обаче скъпата инфраструктура утежнява ситуацията с и без това високите цени на газа, което е сериозен проблем за енергоемката германска икономика. Това провокира призиви от екологични организации за спиране на разширяването на терминалите.
Германия е внесла 4,8 милиона тона LNG през 2023 г. - лек спад на годишна база и значително по-малко от вноса в съседните страни. Министерството на икономиката подчертава, че терминалите са предназначени предимно като "буфер за безопасност". "Оценката на разходите за изграждане на LNG терминалите, включително тези, свързани с тръбопроводи, е около 5 милиарда евро - наполовина по-малко от първоначално планираното", заяви говорител на министерството.
Операторът Deutsche Energy Terminal отчете внос от 59 тераватчаса през съоръженията във Вилхелмсхафен и Брунсбютел, като и трите слота за капацитет през декември са успешно продадени. Нови съоръжения, като Stade близо до Хамбург и Wilhelmshaven II, ще започнат работа по-късно тази година, въпреки ниското използване на вече наличната инфраструктура.
"Продължаването на разширяването на тези съоръжения е абсурдно", коментира Саша Мюлер-Крайнер, управляващ директор на German Environment Action, призовавайки за незабавно прекратяване на проекта.