От началото на тази година (и след влизане в сила на ембаргото за внос на руски петрол и нефтопродукти),страните от Северна Африка рязко увеличиха обема на вноса на дизелово гориво и други петролни продукти от Русия, на фона на намалените покупки от страна на Европа.От Европейският съюз (ЕС) са обезпокоени от настоящата ситуация, според The ​​Wall Street Journal (WSJ).

Според данни, цитирани от WSJ, Мароко е закупила 2 милиона барела дизелово гориво от Русия през януари 2023 г. А за цялата 2021 г., страната е закупила около 600 хиляди барела руски дизел.

Тунис почти не е купувал петролни продукти през 2021 г. В същото време, през януари 2023 г., страната е закупила 2,8 милиона барела петролни продукти от Руската федерация, включително бензин, дизелово гориво, газьол.

WSJ отбелязва, че рязко увеличение на покупките на руски горива се наблюдава и при Египет, Либия и Алжир.

По данни на анализатори, Тунис и Мароко едновременно с нарасналия внос, са увеличили износа на петролни продукти. В тази връзка от ЕС се опасяват, че руското гориво няма как да бъде изключено от световната икономика.

Анализаторите подчертават, че Северна Африка внася много повече гориво, отколкото й е необходимо.

От 5 февруари 2023 г. е в сила ембаргото на ЕС върху руски петролни продукти. През февруари европейските страни също одобриха ценови "таван" за петролни продукти от Русия, от 100 долара за барел.

През 2021 г. повече от половината от всички доставки по море на дизел за ЕС и Великобритания идват от Русия. Но към декември 2022 г., вносът на руски дизел за страните от ЕС намаля с около 40% - той беше заменен от доставки от Саудитска Арабия и Индия.

„Лукойл България“ ще започне да работи с неруски петрол още от март

„Лукойл България“ ще започне да работи с неруски петрол още от март

Компанията ще продължи да плаща авансов данък върху свръхпечалбата си