Икономисти казват, че митата ще затруднят Фед да намали лихвените проценти - освен ако икономиката на САЩ не влезе в рецесия. Президентът Доналд Тръмп се обърна към Truth Social в сряда, за да твърди, че тарифите и по-ниските лихвени проценти вървят "ръка за ръка", което предполага, че новите търговски бариери могат да накарат Федералния резерв да облекчи паричната политика.

"Лихвените проценти трябва да бъдат намалени, нещо, което ще върви ръка за ръка с предстоящите тарифи!!! Нека да има рокендрол, Америка!!!" Тръмп публикува.

Но икономистите казват, че връзката между тарифите и лихвените проценти не работи по начина, по който Тръмп предлага. Ако не друго, новите тарифи могат да доведат до по-висока инфлация, принуждавайки Фед да поддържа лихвите по-високи за по-дълго време.

Веднага след като встъпи в длъжност, президентът Тръмп подписа изпълнителна заповед, насочена срещу инфлацията и високите жилищни разходи. Но дали президентът наистина има властта да изпълни предизборните си обещания за понижаване на потребителските цени и ипотечните лихви?

Снимка 703260

Източник: БГНЕС

Опитът на Тръмп да съчетае високи мита и ниски лихвени проценти ще бъде "като да се опитваш да съчетаеш бяла риба с Малбек", според Пол Ашуърт, главен икономист за Северна Америка в Capital Economics.

"Тарифите са инфлационни", каза той пред MarketWatch. "Разбира се, на теория митата представляват по-скоро еднократно увеличение на нивото на цените, отколкото продължаваща инфлационна заплаха. Но рисковете от вторични ефекти означават, че няма начин Фед да намалява лихвите."

Тръмп налага мита от 25% върху целия внос на стомана и алуминий

Тръмп налага мита от 25% върху целия внос на стомана и алуминий

Най-големият доставчик на метали в САЩ е Канада

Митата функционират като данък върху вноса, повишавайки цената на чуждестранните стоки. Това може да увеличи инфлацията, като направи всичко - от автомобили до потребителска електроника - по-скъпо.

През 2018 г. и 2019 г. Тръмп наложи огромни мита върху китайския внос и върху стоманата, алуминия и други стоки, повишавайки разходите както за бизнеса, така и за потребителите. Митата на Тръмп също мотивираха други страни да увеличат собствените си данъци върху вноса като отмъщение.

Въпреки че някои компании поеха тези разходи, много от тях ги прехвърлиха на клиентите, което допринесе за повишаване на цените. Проучване от 2019 г. на Федералната резервна банка на Ню Йорк изчислява, че тарифите на Тръмп струват на потребителите и бизнеса в САЩ около 1,4 милиарда долара на месец в допълнителни разходи.

Други изследвания показват, че по-голямата част от тарифните разходи са били поети от търговците на дребно и потребителите в САЩ и че малка част от разходите за ответни мита, въведени от търговските партньори, са били поети от американските износители.

Повишете тарифите достатъчно високо обаче и това всъщност може да доведе до намаляване на лихвените проценти от Фед, според Ерика Йорк, вицепрезидент на федералната данъчна политика в безпартийната данъчна фондация.

"Тръмп се натъкна на истината, но това не е "рокендрол" щастлива двойка", каза тя пред MarketWatch. "Ако САЩ наложат големи мита, това може да шокира икономиката и да доведе до повишаване на безработицата."

Ако нивото на безработица започне да се покачва, това вероятно ще накара Фед да започне отново да намалява лихвите, но това може да е катализатор за икономическа рецесия.

Ако намаляването на лихвените проценти от Фед подейства за предотвратяване на безработицата, това вероятно ще доведе до по-високи цени, добави Йорк.

"Това няма да промени въздействието върху разпространението или дългосрочната икономическа вреда от тарифите. Това би променило начина, по който тези вреди се усещат в краткосрочен план. Вместо повишаване на безработицата, ще получим повишаване на нивото на цените, което по подобен начин води до по-ниски реални доходи след данъци", каза тя.

Тръмп може би започва да разбира, че целите му за намаляване на данъците, повишаване на тарифите, поддържане на разходите за осигурителна мрежа, депортиране на работници без документи и стимулиране на инвестициите в местното производство са противоречиви, каза Карл Уайнбърг от High Frequency Economics пред MarketWatch.

Единственият начин митата да стимулират местното производство "е ако местните производители имат или могат да изградят капацитет да произвеждат повече от тарифирания продукт у дома", каза той. "Това включва намирането на работници за персонала в заводите."

Но Уайнбърг посочи, че икономиката на САЩ вече е в пълна заетост, дори преди администрацията на Тръмп да засили планираното депортиране на работници без документи, и че инфлацията остава упорито висока, дори преди Тръмп и републиканците в Конгреса да се стремят да стимулират допълнително потребителските разходи с нови данъчни облекчения за неща като социалноосигурителни обезщетения и бакшиши за заплати.

Акциите на европейските автомобилни производители паднаха, след като Тръмп наложи мита

Акциите на европейските автомобилни производители паднаха, след като Тръмп наложи мита

Около €8 милиарда от приходите само на VW ще бъдат засегнати от митата

С колко ще поскъпнат автомобилите следствие на митата на Тръмп?

Един пример, как се очаква да повлияят митата на Тръмп върху стоманата и алуминия върху цените на автомобилите в САЩ.

САЩ внасят приблизително 20% от нуждите си от стомана, което е около 100 милиона тона годишно. Около 40% и 20% идват от Канада и Мексико, които също се очаква да станат обект на по-високи мита.

Машинният анализатор на Baird Миг Добре написа в социалните медии, че стоманата представлява около 20% от цената на тежките машини. "Тарифата от 2018 г. доведе до увеличения на цените в диапазона от 4% до 6% като резултат", добави той.

Това се случи при произвежданите продукти на Caterpillar и Deere. Това е разумно правило и за автомобилите. Това предполага увеличение на цената от почти $2000 за типичен автомобил или 4% увеличение. Средната кола е струвала на купувач в САЩ около 49 000 долара през декември.

Въз основа само на теглото - една кола е приблизително 50% до 60% метал - увеличението може да е по-близо до $1000. Референтните цени на стоманата са около 750 долара за тон, но това е цената на горещо валцуваната стомана. Това е продукт-предшественик на типа стомана, която се превръща в панели на вратите и на автомобили като Chevy Blazer.

Разбира се, много повече отива в цените на стоманата, отколкото в налозите върху вноса. Цените на горещо валцуваните рулони варираха от приблизително 1000 до 1500 долара за тон от 2021 г. до 2022 г., когато печалбите на стоманодобивните компании бяха много по-високи.

Тогава индустриалната икономика беше много по-силна. През последните няколко години инфлацията, нарастващите лихвени проценти и изчерпването на запасите намалиха производствената активност.

Производителите на автомобили ще се опитат, разбира се, да компенсират увеличенията на разходите, но перспективите за индустрията не са толкова добри, колкото бяха през 2022 г. Оперативните печалби се очаква да бъдат с около 33% по-ниски през 2025 г. в сравнение с тогава.

Дългосрочното въздействие на митата върху ценообразуването на металите е трудно да се определи. Те са съдени няколко пъти в близкото минало. Президентът Джордж У. Буш въведе мита между 2002 г. и 2003 г. Президентът Доналд Тръмп въведе мита през 2018 г.

Как митата на Тръмп могат да доведат до срив на фондовите пазари в САЩ?

Как митата на Тръмп могат да доведат до срив на фондовите пазари в САЩ?

Непредвидено увеличение на тарифите разбърква уравнението

Няколко държави, включително Канада и Мексико, успяха да получат освобождаване от налозите. Президентът Джо Байдън наложи мита върху редица китайски продукти, включително стомана, през 2024 г.

Що се отнася до колите, средната нова кола е с около 10 000 долара повече днес, отколкото беше през декември 2019 г., преди пандемията, въпреки че цените на стоманата не са се променили много.

Търговската война не изчезва. Инвеститорите и компаниите ще трябва да свикнат да разбират тарифите и какво може да се направи, за да се смекчи тяхното въздействие.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи