Храненето — дали вкъщи или в ресторант — става значително по-скъпо, пише The Wall Street Journal. Големите производители на храни и веригите вдигат цените, съкращават собствените си разходи и опитват други стратегии, за да компенсират по-високите си разходи.

Изданието обобщава някои от тези стратегии, които водят до повишени цени за потребителите — без значение дали те го осъзнават, или не. Макар че се коментира ситуацията в САЩ, тя е валидна за по-голямата част от света.

Ето какви са тези стратегии:

По-високи цени

Първият ход е очевиден — цената, която плащаме, просто се увеличава. General Mills, Campbel Soup, J.M. Smucker са само част от производителите в САЩ, които вече повишиха цените на едро, което означава и по-високи цеин в магазина. Официалните данни за инфлацията пък показват, че храненето в ресторант поскъпва с 4,2% през юни спрямо година по-рано.

Повишаващите се цени на съставките, транспорта, труда и дори опаковането карат компаниите да прибегнат към нежелания ход, казва главният изпълнителен директор на General Mills Джеф Хармънинг. "Никой не иска да увеличава цените, но се налага, и потребителите разбират", твърди той.

Хранителните магазини не планират да абсорбират допълнителните разходи. "Очакваме да прехвърлим тези разходи към потребителите", казва главният изпълнителен директор на Kroger Родни Макмълан. В най-лошия случай, казва той, по-голяма част от тях ще се насочат към собствените марки на веригата, които са по-достъпни.

По-малко промоции

Потребителите може и да не го забелязват, но все повече играчи от индустрията избягват да повишават цените, като намаляват промоциите. General Mills например продължава да предлага отстъпки от някои продукти, но отбивът от цената е по-малък. Производителят на йогурт Danone вече прави промоции най-вече на по-скъпите продукти, които носят повече печалба. Други производители плащат по-малко на веригите за увеличена видимост на продуктите им като част от намаляването на разходите.

Промоциите, които привличаха клиенти в ресторантите по време на пандемията, също се свиват. Някои вериги за бързо хранене пък рекламират усилено по-скъпи продукт.

Шринкфлация

Производителят на Oreo Mondelez International и други компании пък се обръщат към т. нар. шринкфлация — промяна на опаковките и размерите и по-високи цени за единица тегло. Така новият продукт на гиганта струва на същата цена, но в кутията има по-малко бисквити.

По същия начин ресторантите свиват порциите, за да избегнат увеличение на цените в менюто.

Ходът е рисков, ако потребителите забележат тактиката и се почувстват измамени, казва Андрю Полинг, главен оперативен директор във FoodStory Brands.

По-малкото (избор) е повече (печалба)

По време на пика на пандемията американските производители на храни намалиха броя на уникалните продукти, които продават, с около 7%, според NielsenIQ.

Опростяването и на менютата в ресторантите носи по-висока ефективност в кухнята, което пести пари от обучение на служители и намалява изхвърлената храна. Technomic изчислява, че в менютата на ресторантите ястията са с една пета по-малко през първото тримесечие на 2021 г. спрямо същия период на миналата година.

В супермаркетите Mondelez пести пари, като елиминира 25% от снаксовете си, отказвайки се от по-непопулярните вкусове и размери.

Съкращение на разходи

Потребителите не са единствените, които плащат повече заради инфлацията. Компаниите намаляват разходите, като освобождават служители, намаляват рекламата, предоговарят условията с доставчиците си и увеличават автоматизацията на процесите.

Редица ресторанти също се обърнаха към технологиите по време на пандемията, особено за приемане на поръчки, което премахва нуждата служителите да се занимават и с тази задача.

Инфлацията в САЩ достигна 5,4% през юни

Цените в най-голямата икономика в света не са растяли толкова бързо от 13 години насам

Една трета от повишението на индекса се дължи на употребяваните автомобили