Веригите за доставки се възстановяват толкова бързо, колкото се разпаднаха. Но остава един проблем - инфлацията. Разходите за транспорт на контейнери например - от Азия до западното крайбрежие на САЩ са се увеличили над 15 пъти по време на пандемията и постепенно се върнаха на нивата от преди ковид, докато търговията между двете най-големи икономики в света се охлажда с сериозен темп.

В същото време краткосрочните цени за контейнери от Европа до източното крайбрежие на САЩ са над два пъти по-високи спрямо тези в края на 2019 г., според данни на Freightos Ltd. Освен това около 70% от стоките се транспортират при дългосрочни споразумения, предоговорени през 2021 г. и 2022 г. при много по-високи цени, пише Bloomberg.

Това е една от причините инфлацията в някои региони да остава висока. Друга причина е, че компаниите не обичат да променят цените си повече от няколко пъти годишно, според Крис Роджърс от S&P Global Market Intelligence.

"Въпреки че основните цени се понижават, вероятни ще отнеме доста време, докато това се усети навсякъде по веригата", казва Роджърс.

Разходи за труд

Много компании са изправени пред увеличения на един от най-големите си разходи: тези за труд. Недостигът на служители удря силно индустриите по веригата за доставки, според икономиста Никълъс Слай.

Защо ситуацията в глобалните вериги за доставки се влошава?

Защо ситуацията в глобалните вериги за доставки се влошава?

Дори преди последните събития се очакваше недостигът на някои части и суровини да продължи и през 2023 година

Освен високите заплати и други разходи на бизнеса са се увеличили. По-високите разходи за дизелово гориво, промишлено оборудване и големи капиталови разходи също влизат в уравнението. Заплатите на шофьорите се увеличиха значително, както и цените за поддръжка на всички видове превоз на товари.

"Въпреки че проблемите с веригата за доставки намаляват, цените все още са високи и има значителен натиск върху потребителите", смята главният финансов директор на най-голямата верига магазини за търговия на дребно Walmart Джон Дейвид Рейни.