В испанската Caixabank повечето клиенти, посещаващи клон за услуга, до която имат достъп онлайн, вече ще трябва да платят две евро за привилегията. Таксите са част от промяната на политиката на европейските банки, страдащи от години на отрицателни лихвени проценти, да започнат да променят навиците на клиентите, които все още разчитат на гъста клонова мрежа.
Ръстът на депозитите по време на пандемията, за които банките след това трябва да плащат, за да съхраняват парите в централната банка, подтиква много европейски кредитори да започнат да изтласкват пари от услугите, които са извършвали безплатно.
"Основна част от нашия бизнес, вземането на депозити, се превръща в губеща дейност. Това, което някога беше част от нашия основен бизнес и печалбите, сега носи загуби", каза главният изпълнителен директор на Caixabank Гонсало Гортазар миналия месец.
Тъй като банката на Гортазар е на път да завърши интеграцията на Bankia след придобиването й за 4,3 милиарда евро (4,92 милиарда долара), тя изпраща на своите повече от седем милиона нови клиенти подробности за политиката за таксите - включително таксата за използване на клон, която беше подробно описана в клиентско писмо видяно от Reuters.
Таксите по дебитна карта за нелоялни клиенти може да се повишат до 36 евро от 28 евро, ако бивши клиенти на Bankia не използват нова кредитна карта, издадена от Caixabank, наречена "Моята карта", което носи на банката по-изгодни възможности за кредитиране. Банкерите казват, че това е необходим ход за поддържане на рентабилността.
Испанските банки се борят да спечелят пари от отпускане на заеми и приходите им са намалели с 2% през първата половина на 2021 г. в сравнение със същия период на 2020 г., според Bank of Spain. BBVA сега таксува 2 евро за теглене на по-малко от 2000 евро в клон, докато Santander ще таксува някои клиенти до 240 евро годишно само за поддържане на банкова сметка, ако не отговарят на определени условия.
"Всички наши конкуренти правят подобни неща. Просто не можете да дадете всички услуги безплатно", подчертава заместник-ръководител на голям испански кредитор, пожелал анонимност.
В Германия банките също въвеждат нови такси. От 10 ноември DKB започна да начислява такси за нови клиенти по сметки с над 25 000 евро, докато клиентите на ING ще започнат да плащат 99 цента на месец от следващия март за дебитни карти, в допълнение към таксата от 4,90 евро на месец за сметки, които са били въведена през 2020 г.
В Италия асоциацията на потребителите Altroconsumo заяви през септември, че разходите за банкови сметки с услуги за домашно банкиране са се увеличили средно с 11-15% през 2021 г.
В глобалния доклад за плащанията на McKinsey за 2021 г., публикуван през октомври, се посочва, че промените са отговор на милиардите долари приходи, загубени от нетния лихвен доход в европейските банки през последното десетилетие на ниски или отрицателни лихви.
Комисионите на испанските кредитори нараснаха с 16% през второто тримесечие до 4,18 милиарда евро спрямо година по-рано, докато ипотечните кредити нараснаха само с 0,54% за същото време. Към края на юни съотношението на нетните такси на испанските банки и приходите от комисиони към общия им нетен оперативен доход са били около 25%, под средните 32% за европейските банки и доста под почти 40% за италианските банки и 37% за германските банки, показват данни на Европейската банкова асоциация (EBA).
Някои служители предупреждават за рискове от нарастващо финансово изключване, причинено от промените, въпреки усилията на банките да предоставят изключения за възрастни клиенти.
"Въпреки че затварянето на клонове в селските райони може да бъде оправдано с търсенето на рентабилност и спада на търсенето, това се отразява на населението, особено по отношение на достъпа до пари в брой, който не може да бъде покрит, подобно на други банкови услуги, чрез електронно банкиране", заявиха от Банката на Испания в последния си годишен доклад. Дори в градове като Мадрид по-възрастните клиенти могат да се почувстват изоставени.
Как стоят нещата у нас?
Тенденциите в България не са много по-различни от тези в Европа. На фона на рекордно ниските лихви по кредитите и депозитите, банковите такси у нас вървят плавно нагоре, през последните няколко години.
Разходите по редица операции, включително откриване и обслужване на сметка, както и теглене от банкомат в момента, са най-високи за последните 4 години, според данни на БНБ. Особено осезаемо е нарастването на разходите за операции на гише.
От 2018-та година до момента, най-много е поскъпнало тегленето на пари в брой от клон на обслужващата банка, според данните. За сума от 1000 лева, потребителите вече плащат средно около 3 лева, при около 1 лев преди четири година. Това означава, че тази такса се е повишила с почти 200% за посочения период.
В същото време значително е намаляла средната сума за внасяне на средства по разплащателна сметка, за която не се дължи такса. Ако през 2018-а година максималната сума без такса е била над 4 100 лева, то тя сега е едва около 3 500 лева.