Влизате в магазина без да сте излизали от вкъщи. Разглеждате в ръцете си продукти, които всъщност не са при вас. Харесвате си нещо и казвате на личния си бот помощник да го плати. Системата за миг сканира лицето ви за потвърждаване на идентичността и всичко е готово. Преди 10 години това щеше да е описание на сцена от научнофантастичен филм. Преди 5 години щеше да е щедро стартъп обещание за технология от неясното бъдеще.
Днес това е реалност.
Когато говорим за платежни операции, а и въобще за всякакви действия, свързани с търговци, купувачи и пари, сигурността традиционно се ползва с по-голям приоритет от авангардните функционалности. Въпреки това, навлизането на изкуствения интелект и на виртуалната/добавена/смесена реалност при плащанията е факт, категорични са от платформата за разплащания Paysafe.
AI плащанията набират скорост
Компанията, която е с над 25-годишен опит в областта на дигиталните разплащания, обработва трансакции по целия свят за над 130 млрд. долара годишно чрез 250 платежни метода в повече от 40 валути и непрекъснато внедрява различни нови автоматизации. Когато говорим за изкуствен интелект в платежната сфера, от Paysafe дават няколко примера:
- AI чекаут - системи за автоматично приключване на покупките с цел опростено и ускорено пазаруване, например с разпознаване на лицето на потребителя за автоматично плащане;
- Smart Wallet - виртуални портфейли, които управляват и оптимизират финансите на потребителите с помощта на AI чрез съвети за бюджетиране и оптимизация на разходите или автоматични инвестиции;
- Payment чат ботове - платформи, които изпълняват или подпомагат оформянето на плащания по подадени на разговорен език инструкции;
- Превенция на измами - AI е в състояние да "научи" типичното потребителско поведение и така в реално време да открива аномалии в резултат на компрометиран акаунт или социално инженерство.
Според последния доклад на компанията - "Изгубени в трансакциите 2023", един от всеки 7 души вече използва подпомогнати от изкуствен интелект плащания, а над 60% са тези, за които проблем е единствено липсата на информация за начина на функциониране, сигурността или резултатите от приложението.
Само 17 на сто заявяват, че не се чувстват спокойни от идеята за AI разплащания.
"AI в платежната сфера се развива със скоростта на повечето иновации в областта на Изкуствения Интелект и набира популярност в развити пазари като САЩ, Европа и части от Азия (Китай). Платформи като Alipay и WeChat Pay в Китай са добри примери за внедряване на AI в платежната сфера", посочва пред Money.bg Иван Петров, SVP Software Engineering в Paysafe България.
Източник: Paysafe
През последната година AI темата стана много популярна заради платформи като ChatGPT, MidJourney и т.н. Те показват впечатляващи способности за създаване на съдържание, но и също толкова впечатляваща ненадеждност и склонност към "халюциниране", .т.е. към необясними разминавания с действителността. Вероятно затова и все още някои потребители имат резерви.
Петров, който има 20-годишен опит и сега наблюдава растежа на софийския офис на Paysafe (най-голям за компанията в глобален план), е категоричен, че в платежната сфера подобни рискове няма как да бъдат допуснати.
"Банковите и платежните институции имат строги изисквания към сигурността. Когато въвеждат AI в своите системи, те инвестират много в тестване, валидация и мониторинг. Това гарантира, че моделите действат по предвидим и надежден начин. Много институции и държави вече налагат изисквания за прозрачност и разбиране на AI моделите, особено в чувствителни сфери като финансите", обяснява той.
От компанията подчертават в доклада си, че AI напредъкът се очертава като един от технологичните пробиви на десетилетието и, макар най-често работата му да не е директно видима за потребителите, потенциалът му тепърва ще бъде оценен във финансовия свят.
Реални покупки във виртуална реалност
Технологична революция, която е само на две години от нас - от поне два пъти по две години. Така изглежда отстрани въвеждането на VR/AR технологиите в пазаруването. Още от дебюта им през 2014 г. се правят най-различни експерименти, но истински масовото навлизане така и не се случваше.
Причините за това преди време бяха добре обобщени от тогавашния изпълнителен директор на една от водещите компании във VR сферата - Unity:
- Висока цена на устройствата;
- Липса на достатъчно съдържание в новите формати;
- Нужда от постоянна (кабелна) връзка между VR перферията и компютъра;
- Ограничени възможности на масовата интернет свързаност;
- Неразвити решения за киберсигурност.
Според Paysafe VR/AR вече са значително по-зрели и не са решения в търсене на проблем. Така те се интегрират и в онлайн игрите, хазарта, спорта и ред други дейности от развлекателната сфера. В тях плащанията са ключов елемент, но освен това не трябва да нарушават цялостното усещане за виртуална или добавена реалност.
Иван Петров от Paysafe България коментира, че "тези технологии обаче имат и своите предизвикателства, включително нуждата от специализирано оборудване, потенциални проблеми със сигурността и личната неприкосновеност, и потребността от допълнително обучение за потребителите". Усилието обаче си струва заради обогатеното потребителско изживяване, смята той.
Метавселената като огромна триизмерна интерактивна версия на сегашния интернет продължава да е проект с далечна перспектива за пълна реализация, в която Марк Зукърбърг и Meta инвестираха милиарди. Според Петров обаче технологиите вече са напреднали достатъчно, за да може тя да функционира.
Източник: Freepik
"В метавселената вече се продават виртуални имоти, облекло, аксесоари и други стоки. Това показва, че има търсене и интерес към пазаруване, а платформи като Roblox, Fortnite и Decentraland демонстрират потенциала на метавселената, като позволяват на потребителите да творят, пазаруват и взаимодействат във виртуални пространства", допълва той.
Днес все още говорим за пазар, който обхваща нисък едноцифрен процент от потребителите, но нима цялата онлайн търговия не беше на това ниво преди години? Още повече, че проучването на компанията показва, че даже с днешна дата цели 26% от запитаните биха пазарували в метавселената в момента, в който присъствието в нея стане по-достъпно.
Така и се затваря цикълът - от фантастика през перспективна идея и функционираща иновация до масов продукт. В технологичния свят е напълно ясно: ако не се развиваш с бързи стъпки, няма да си част от бъдещето, а ще си останеш в миналото.