Първият изцяло електрически пътнически самолет се нуждае от около 200 млн. долара, за да бъде пуснат на пазара, според разработчика Eviation Aircraft.
Израелската компания планира да извърши полет на прототип на електрическия самолет на Парижкото въздушно шоу през юни и да започне да строи първата продуктова версия през следващите 2 години и половина, съобщава в интервю за Bloomberg изпълнителният директор на Eviation Омер Бар-Йохай.
Въпреки че летателният апарат е един от няколкото електрически модела в етап на проектиране, неговият капацитет от 9 пътници и 1000 км пробег с едно зареждане могат да му дадат предимство на пътническия пазар, който в момента се обслужва от различни леки самолети. Цената на самолета се очаква да бъде между 3 млн. и 5 млн. долара.
Много от другите електрически летателни средства са по-малки, заради ограничението на теглото на батериите и горивните клетки, докато разработването на големи пътнически самолети на ток може да отнеме години.
Един час полет на електрически самолет на израелската компания ще струва едва 200 долара, в сравнение с разходите от 1000 долара за едночасов полет на самолет с турбовитлов двигател.
Това представлява "привлекателен бизнес случай", казва Бар-Йохай, добавяйки, че вече има "няколко твърди ангажименти" от потенциални оператори. Наличните средства ще стигнат до създаването на прототип "и малко по-нататък", но няма да са достатъчни за производство, посочва той.
Електрическият самолет ще бъде по-бавен от някои конвенционални самолети, развивайки 444 км/ч. Скоростта му ще бъде 2 пъти по-ниска от тази на модерните бизнес самолети, но не много по-ниска от тази на някои модели с турбовитлов двигател. Това е достатъчно бързо, за да стигнете от Бостън до курорта Мартас Винярд за около 20 минути в сравнение с 2 часа и половина с кола.
Литиева мощност
Пробегът на самолета ще бъде по-малък от този на Cessna Caravan, подобен модел с лек турбовитлов двигател, който е популярен на пътническия пазар в САЩ, но не драстично.
Около 65% от теглото на електрическия самолет ще се дължи на литиево-йонните батерии, произведени от южнокорейската Kokam, които ще задвижват електродвигатели, най-вероятно дело на германския гигант Siemens.
"Ако летите на по-кратки разстояния и летите по-бавно, отколкото с голям пътнически самолет, енергийната плътност на батериите днес е достатъчно добра", твърди Бар-Йохай.
Базирана в Кадима, близо до Тел Авив, Eviation е основана през 2015 г. от екип от авиационни и технологични специалисти. Техният опит е разнообразен, като се простира от стартъпа за акумулаторни батерии Phinergy до израелската армия. Бар-Йохай е служил с тях в армията, достигайки до чин майор през 2008 г.
Компанията, която отчита загуба от 68 млн. долара през 2017 г., досега е финансирана от малки инвеститори и субсидии от израелската държава.
Претъпкан пазар
Израелската компания е начело в надпреварата за разработването на изцяло електрически самолет, "но не с много". Консултантската компания Roland Berger изчислява, че в момента в световен мащаб има 100 различни програми за електрически самолети, с 30% повече от тези през 2017 г.
Подкрепяната от Boeing Zunum Aero и JetBlue Airways имат за цел да пуснат хибриден електрически пътнически модел на пазара до 2022 г. MagniX Technologies Pty разработва задвижваща система за изцяло електрически самолет, който трябва да бъде реализиран горе-долу по същото време. През септември компанията обяви успешнo изпитване на земята на мотора с мощност 350 конски сили, прикрепен към тестова платформа на Cessna.
Joby Aviation работи върху по-малък самолет, който ще лети на малка височина, ще може да превозва четирима пътници на максимално разстояние от 240 км. Uber Technologies работи и върху летящо такси, като продължение на своя продукт за споделено пътуване, което ще излита и каца вертикално и ще дебютира на пазара до 2023 г.
Нискотарифният превозвач Easyjet си партнира с американската Wright Electric с цел разработване на голям електрически пътнически самолет в рамките на десетилетие. Той ще бъде предназначен за полети по-кратки от 2 часа - достатъчно, за да стигнете от Лондон до Париж или Амстердам.
Siemens, Airbus и Rolls-Royce Holdings междувременно работят върху хибридно-електрическа задвижваща система - E-Fan X, която също ще захранва сравнително голям самолет. Консултантите от Roland Berger прогнозират, че първият хибриден самолет с 50 места ще започне редовни полети до 2032 г.