С какво ще е по-различен WebIt 2010 от първия през 2009 година?
С нивото на лекторите - над 90% са президенти, вицепрезиденти и директори на компаниите, които представляват. Със съдържанието си - много повече информация за регионалните пазари, данни за България, Полша, Чехия, Сърбия, Македония, Турция, Гърция, Молдова и др. Много полезни и споделени добри практики и изпробвани решения, които ще помогнат на рекламодателите да осъвременят и адаптират своята маркетинг и рекламна стратегия. Тази година ще има и два мастър класа. Първият е на Мартин Нюман, който ще говори за това как да се правят успешни продажби в интернет (аз му вярвам за всяка дума която казва, защото той е експерта зад успешния бизнес модел на Harrods, Burberry, Speedo, InterSport, Ben Sherman и десетки други брандове). Другият мастър клас е за социалните медии и оптимизацията за търсещи машини. Лекторът е обявен от Business week за един от най-влиятелните хора онлайн, а милиони по света го наричат за кратко „гуру". Името му е Ранд Фишкин. Тази година въпреки ужасната икономическа среда, ние инвестирахме в това събитието да бъде три дневно (с един ден по-дълго спрямо 2009) и с много по-добрите възможности за контакти и събитията, които са предвидени в социалната програма. Ще има специални места за контакти - като ВИП зоната за контакти, зона за блогъри, уютни места за хранене и пр.

Иначе целта на е-Академия е една и съща - работа в посока създаване на позитивно обществено мнение за бранша, обучение и развитие на дигиталните пазари в България и ЦИЕ.

 

Основният акцент?
Как бизнесът да използва дигиталния маркетинг, реклама, криейтив и социалните медии, за да се развива и постига търговски успехи особено днес в условията на икономическа криза в региона.

До колко развит у нас е този бизнес?

Ако бюджетите са мерител на нивото на развитие на бизнеса, то даните на е-Академия са, че е развит на 0,1% спрямо държавите в Европейски съюз.

Какво се случва по света (кои са силните страни, защо и кои догонват)?
Във Великобритания бюджетите за дигитална реклама и маркетинг заемат най-голям дял от общите рекламни бюджети. Над 24% се пада на дигиталния маркетинг, следва от телевизията с 21%. В България фирмите отделят 4,7% за дигитален маркетинг.

Как изглеждаме в очите на големите (Yahoo, BBC, Facebook, eBay - лекторите, които ще гостуват у нас по време на Webit) - като шанс за бизнес или екзотика подходяща за експерименти?
По-скоро като пазари, с потенциал за развитие, в които може би е дошло време да се инвестира. Това всъщност е нашата цел - да популяризираме България и ЦИЕ като  инвестиционна дестинация и да създадем условия за комуникация между регионалните и световните участници.

Как ги убедихте да гостуват у нас?
Голяма част от лекторите миналата година са мои много добри приятели и партньори. Тази година личния елемент беше много по-маловажен. Webit се утвърди като събитието за дигиталната индустрия в региона. Факт, който бе потвърден от Вицепрезидента на третата най-многолюдна територия в света - facebook, който ще открие събитието тази година. Можете да си представите, че при наличието на такива  светила от цял свят - всички сериозни участници на пазара биха желали да се асоциират и да бъдат сред лекторите на Webit. Тази година програмният комитет се наложи да откаже на над 100 желаещи да бъдат сред лекторите на Webit 2010.

Къде се постига най-добър резултат - през социалните мрежи (кои са най-ефективни), личен сайт или блог, YouTube,... ?
Успехът в социалната комуникация не се постига благодарение на един инструмент. Ако направя сравнение от ежедневието на всички - това, че имаме телефони не ни прави влиятелни. Какво казваме, как го казваме и на кого го казваме е от значение! Комуникацията и влиянието в социалните медии е преди всичко стратегия и после ползване на инструменти, а не обратното.

Това ли са основните инструменти на е-маркетинга и това ли го различава от стандартната наука, която познаваме?
Традиционния маркетинг ще продължи да съществува, но той свършва там където започва дигиталния. Наличния инструментариум е огромен и постоянно се развива с технологията. Другото много важно правило е, че дигиталния маркетинг преди всичко е разговор, за разлика от традиционния, който в своята същност разчита на посланието.

Кои са недостатъците на е-маркетинга?
Не мисля, че може да се говори за недостатъци на е-маркетинга въобще. За съжаление примерите за използване на похватите от традиционния маркетинг в дигитална среда са безброй и разбира се всички те в голямата си част са неуспешни. Това за съжаление създава грешно впечатление у рекламодателите, че дигиталния маркетинг не е ефективен, но това е все едно да си купите дървен кон и да очаквате да препускате с него в галоп.

Знаем, че трябва да сме в интернет, но не знаем как и какво да правим - това е изречение, което голям процент фирми у нас си повтарят. Как бихте им обяснили ползите? И задължително ли е присъствието в мрежата за един бизнес?
Само с едно изречение към всички: някъде някой в момента ползва ваш продукт или услуга и независимо дали я харесва или не ще пише за нея в социалните мрежи, в блога си или в някой форум - така, че вие вече сте в интернет, въпросът е как.

Скоро попаднах на информация, че функцията на социалните мрежи като Facebook много скоро ще отслабне и основната ще остане интернет рекламата. Превръщат ли се социалните мрежи в мощен рекламен канал на е-маркетинга и защо това се случва?
Както споменах дигиталния маркетинг е преди всичко разговор. Днес разговорите се случват в социалните мрежи. В този смисъл е нормално това, което забелязвате. Що се отнася до това дали ще отслабне функцията на социалните мрежи... Не съм оракул, но мога да ви кажа, коя е структурата, която е използвала социалната комуникация по най-добър начин хилядолетия наред - църквата. И когато е използвала силата на казаното от уста на уста facebook не е съществувал, но комуникацията е била на лице. Така, че как ще се развие комуникацията с развитието на технологиите е добра тема за футуристични размисли, но що се отнася до маркетинга и рекламната индустрия - те ще бъдат там, както винаги.

Експериментът, който правите всъщност не е ли демонстрация как всъщност работи е-маркетинга?
В определена степен да.

Защо стартирахте експеримента? Кои са най-влиятелните онлайн лидери в Централна и Източна Европа?
Първоначално експериментът беше замислен от фирмата, която създава целия образ на Webit в интернет пространството като маркетинг инструмент за популяризиране на Webit Expo & Conferences. В последствие беше припознат от Почетния Борд на Посланиците на Webit, който е съставен от президентите на най-големите европейски и световни организации обединяващи маркетинг, рекламната и дигитална индустрии. Така Webit Most Influential се превърна в признат на най-високо ниво модел за отчитане на онлайн влияние.

Каква е целта и ползата от него - признание, демонстрация какво можеш да направиш и постигнеш с новите технологии, един успешен модел?
Като организатори на експеримента си бяхме поставили 2 основни цели. На първо място Почетния Борд на Посланиците на Webit, председателстван от Ален Йоро (Президент на IAB Europe) има за цел да открие и отличи първите пет най-влиятелни хора от всяка държава в ЦИЕ с цел номинирането им за Webit консули и активно участие в развитието на дигиталната индустрия за ЦИЕ. Участието в експеримента не е никак лесно за никой. За първи път едни от най-четените и популярни блогъри и дигитални професионалисти в социални медии, SEO и др от държавите в региона мерят сили при еднакви условия и правила. Егото и професионализмът на всеки са поставени на изпитание, защото най-важното условие за успеха е да успееш да мотивираш максимално много хора да потвърдят, че си влиятелен, че това което казваш/пишеш стига до тях и не отминава като кораб в нощта.

Както можете да прочетете на уеб сайта на самия експеримент не броя на приятелите или последователите е най-важното условие, за да бъдеш влиятелен, а дали твоите контакти и среда са готови да те последват или да направят нещо, за което ти ги мотивираш. Повечето участници са заети хора и това е тяхна професия. В един момент, за да бъдат сред първите те трябва да създадат и следват една дву месечна стратегия, което си е сериозно предизвикателство. Освен, че ще бъдат признати за едни от най-влиятелните хора онлайн в своите държави, резултатите от експеримента и победителите ще бъдат разпространени от представителите на почетния борд на Webit посланиците сред над 10000

фирми (членове на съответните асоциации) от Европа и САЩ. Ако някоя от тези компании търси влиятелни хора, които биха могли да разпространят тяхното послание, със сигурност първите, до които ще се допитат ще бъдат именно първите в Webit Most Influential People in CEE.

Втората цел беше да популяризираме програмата Webit Ambassadors и самото събитие. От първия си ден проектът генерира огромен брой посещения. В определи дни те надхвърляха 20 000 уникални дневни посетители. Изглежда хората, които участват са наистина много влиятелни и имат необходимите качества да бъдат наречени така.

Какво показва пирамидата с резултатите? Колко човека са те последвали и са научили за събитието, тоест посетили са сайта? Кои са етапите на убеждаване, влияние?
Пирамидата на влиянието показва колко човека, си убедил да се регистрират и да започнат да измерват своето влияние онлайн. На първо ниво са директните контакти, които след като са прочели твой имейл, материал в блог, статус в социална мрежа и др. са посетили сайта и са се регистрирали за участие. Второ ниво показва колко контакти на тези, които ти лично си убедил са се регистрирали и така нататък. Правило в социалните мрежи е, че всеки човек по света, чрез своите мрежи от контакти има връзка с всеки друг, независимо къде по света. Или иначе казано президентът Обама е познат на ваш познат.

Вие бяхте първи защото имате силата да влияете от позицията си на организатор на WebIt или не?
Моят ангажимент към проекта беше да използвам контактите си в цяла Централна и Източна Европа и да поканя онези, които аз считам за влиятелни да се включат. Мисля, че изпълних ангажимента си и за това се оттеглих от проекта. Противното би било проява на лош вкус.

Личната покана към контактите ми от цяла ЦИЕ и феноменът, който винаги е бил най-добрата реклама от както свят светува, а именно „информацията от уста на уста" направиха така, че над 1500 човека от региона на ЦИЕ да се регистрират и да започнат да разпространяват информация за проекта до милиони други техни контакти, читатели, абонати, последователи и др. Радвам се, че успяхме. Проектът беше изключително успешен за популяризиране на Webit, Webit Ambassadors и За мен този проект също беше тест, какво е моето влияние в региона и доказателство пред международните ни партньори.