Приблизително 40% от представените на българския пазар световни ИТ компании са американски, 20% са тайвански, а третата сила са японски компании - 15% от общия брой.
Водещите ИТ дистрибутори в България - ASBIS Bulgaria, Most Computers & SMM-97, PIM Prima (Techno Pro, Tech Vision и ESCOM), Polycomp & Solytron, с пазарен дял общо от над 75% от продажбите в сектора, са предлагали на клиенти в страната през изминалата година продуктите на флотилия от 91 световни ИТ корпорации от 19 държави, пише cbn-bulgaria.com.
Това показват данните на независимата агенция CBN - Pannoff, Stoytcheff & Co., която е инвестирала собствен ресурс и единствено разполага с регистър - IT Vendor - Distributor за страната, поддържан от 2005 година.
Преди пет години - през 2007 - малко преди кризата, при много по-големи продажби и маржини, петте най-големи ИТ дистрибутори са предлагали на пазара в България продуктите на 98 световни ИТ корпорации, или едва със 7 повече.
Намалението през 2012 е компенсирано с допълнителни договори с някои от големите ИТ бренда. Така например Acer, HP, Lenovo, Samsung, Toshiba и други имат по няколко договора. Доколко и дали това е правилната политика в условията на криза, свиващи се обеми и печалби, слабо ефективен и изолиран маркетинг, ще покажат резултатите от XVIII-то годишно национално проучване IT Survey Bulgaria 2013 на независимата агенция CBN - Pannoff, Stoytcheff & Co.
Да припомним от 2007 насам - осем дистрибутори са напуснали пазара (4 - от съседните на България страни), само един е нов и засега няма изгледи да пробие лесно. Пазарът се преразпредели мигновено.
През 2013 на пистата излизат 25 вносители. В плановете на вендорите се натиска за ръст. Дали обаче световните ИТ компании могат да предположат какво ги чака на малкия, но изключително конкурентен и пълен с изненади пазар в България в годината на мъдростта?!