Един от възможните инфраструктурни проекти в Русия и страните от ЕАЕС (Евразийския икономически съюз ) е изграждането на корабен канал от Каспийско море до Азовско море. Идеята за създаването на този канал възниква през 2007 г., когато лидерите на заинтересованите държави започват да обсъждат перспективите му, припомня yandex.ru.

През последните години проектът за изграждане на канал активно се обсъжда на различни икономически и научни форуми с участието на Русия, Китай и Казахстан. Политици и учени обсъждат плюсовете и минусите, финансовите нюанси и екологичните проблеми. Между другото, възможният транспортен плавателен канал се нарича "Евразия".

Днес само Волго-Донският канал , който свързва реките Волга и Дон, е единственият начин за транспортиране на стоки от Каспийско море до Световния океан. Но този канал не е достатъчно дълбок за преминаване на големи кораби и контейнеровози, затова има смисъл да се проектира "Евразия" за големи кораби с товароносимост над 10 хиляди тона.

Снимка 533283

Източник: yandex.ru

Трябва да се отбележи обаче, че Волго-Донският канал ще бъде модернизиран през следващите години. Но продължават разговорите за изграждането на по-кратък маршрут от Каспийско до Азовско море. В публикации на Руската академия по естествени науки се отбелязват две възможности за прилагане на алтернативен канал:

  1. По разчети от 2016 г на цена от 610 милиарда рубли (около 7 млрд евро при сегашния валутен курс, бел. ред.) с годишни оперативни разходи от 7 милиарда рубли . Но това е за плавателни съдове с товароносимост 10 хиляди тона. Дълбочината на такъв канал ще бъде 6,5 метра.
  2. За 1,482 трилиона рубли (16,4 милиарда евро) с годишни разходи от 19 милиарда рубли. Но тук вече става въпрос за по-сериозни кораби, с товароносимост 20-26 хиляди тона. Дълбочината на такъв канал ще бъде 9,3 метра.
Турция ще налее над $9 млрд. в плавателен канал, свързващ Черно и Мраморно море

Турция ще налее над $9 млрд. в плавателен канал, свързващ Черно и Мраморно море

Той ще има капацитет от 160 съда дневно - колкото и Босфора

Предимства от канала "Евразия: за Русия:

  • Укрепване на геополитическата и икономическата роля на Русия в региона,
  • Алтернатива на други големи подобни канали (например на Суецкия).
  • Печалба от външен трафик (от 1,8 до 2,25 милиарда долара годишно при тарифа от 20-25 долара за тон и при достигане на планирания товарен трафик).
  • Създаване на допълнителни работни места по време на изграждането и експлоатацията на новия канал.
  • Възможност за нови производствени мощности в Южния федерален окръг на Русия.
  • Социално-икономическо развитие на районите, непосредствено съседни на канала.

Други заинтересовани страни като Казахстан, Китай, Иран също виждат големи перспективи в този канал. Китай например може да преориентира част от товарния си трафик към Европа към канала "Евразия", заобикаляйки Босфора (което значи милиони тонове товари годишно).

Русия: Северният морски път е по-добър от Суецкия канал

Русия: Северният морски път е по-добър от Суецкия канал

Той намалява не само времето и разходите за гориво, но и вредата върху околната среда