Първо имаше силна жега. След това дойде ред на горските пожари и жестоките бури. Това лято е на път да постави рекорд като най-горещото, регистрирано на Земята. Но въздействието на горещините далеч надхвърля неудобството за хората: екстремно високите температури създават рискове за производството на храни.
Горещите вълни унищожават реколтата и заплашват да повишат цените на храните. Продоволствената несигурност е "новата норма" с изменението на климата, сочещо към повтарящи се кризи и структурно по-високи цени на селскостопанските стоки, пише Джойс Чанг, председател на отдела за глобални изследвания на J. P. Morgan, в скорошна изследователска бележка.
Големи компании за пакетирани храни като Mondelez International, Unilever и Nestlé могат да се сблъскат с нарастваща борба за прехвърляне на увеличенията на цените. Но не всички ще бъдат губещи. Нестабилността на цените може да донесе ползи за компании като доставчика на селскостопанско оборудване Deere и търговеца на стоки Bunge.
Яркият пример за това как екстремното време може да повиши цените на храните е зехтинът. Средиземноморската основна храна е поскъпнала повече от два пъти през последните 12 месеца до 8000 долара за метричен тон, което е рекордно високо ниво според статистиката, проследявана от Международния валутен фонд от 1990 г. Виновникът беше екстремната жега, тъй като Испания, най-големият производител в света, беше силно засегната от суша.
Въздействието върху частния Dave's Gourmet предлага моментна снимка на това, с което някои от най-големите производители на храни в Америка и света могат да се сблъскат в бъдеще. Базираната в Далас компания за специализирани храни доставя зехтин от производител в южната част на Испания. Маркетинговият директор на Dave's Gourmet Джейд Стегер каза на изданието Barron's, че неговият доставчик е повишил цените с 20%, за да покрие допълнителните разходи.
"Половината от испанските маслинови горички не са в напоявани насаждения", каза Стегер. "Нашият партньор разчита на ефективна система за напояване с вода, която значително намалява риска, но за съжаление не може да бъде премахнат изцяло."
Зехтинът има сравнително ограничен ефект върху хранителната верига, въпреки че феновете на гамата кафета със зехтин на Starbucks (SBUX) може да се наложи да се подготвят за увеличение на цената. Въпреки това, цял набор от основни хранителни съставки са изложени на риск. Реколтата от соя в Аржентина е намаляла с повече от половината тази година поради продължителна суша, според Buenos Aires Grains Exchange. Това лято в Канзас имаше най-малката реколта от пшеница от 1966 г. насам, след като сухите условия накараха много ниви да бъдат изоставени.
Наложените от правителството мерки за справяне с инфлацията на храните представляват най-непосредствената заплаха за корпорациите. Френското правителство заяви през юни, че е постигнало сделка с десетки производители на храни за намаляване на цените им, като впоследствие министър посочи Unilever като една от компаниите, които не правят достатъчно, за да намалят разходите. Unilever отказа да коментира изказванията на френското правителство, но каза на Barron's, че решенията му за ценообразуване винаги се вземат много внимателно и че инвестират в практики за регенеративно земеделие, за да осигурят веригата за доставки на храни.
Главният изпълнителен директор на Unilever Хайн Шумахер каза на анализатори по време на неотдавнашен разговор за печалбите, че селскостопанските стоки все още са силно нестабилни, позовавайки се на сушата в Южна Европа, и каза, че компанията е била изправена пред продължителни преговори с търговците на дребно.
Това беше и тема, подета от производителя на Oreo Mondelez, който каза, че обемите на продажбите му в Европа са намалели през второто тримесечие поради спорни преговори с бакалии, които включват временно премахване на продуктите му от някои супермаркети.
В момента ефектите изглеждат управляеми. Базовите продажби на Unilever са нараснали със 7,9% през второто тримесечие на годината спрямо същия период на предходната година, докато органичните нетни приходи на Mondelez са се увеличили с 16%, и двете подсилени от повишенията на цените. Акциите на Unilever, регистрирани в САЩ, остават без промяна през тази година, докато Mondelez е нагоре с 4,2%.
Увеличенията на цените се забавят сега, след като достигнаха връх през юли миналата година, след като нахлуването на Русия в Украйна предизвика глобална криза. Изменението на климата обаче увеличава шансовете за резки колебания в цените на храните в бъдеще. През следващите няколко години това може да се влоши от метеорологичния модел Ел Ниньо, който има тенденция да повишава температурите и да води до по-екстремни климатични условия.
"Захарта, какаото, кафето са много изложени на риск, както и зърнените храни", каза Кати Криски, стратег на ETF за стоки в Invesco. Цените на какаото достигнаха 12-годишен връх при търговията в Ню Йорк това лято с реколтите в Западна Африка, засегнати от изключително влажно време.
По-високите цени на какаото и кафето представляват предизвикателство за компании като Nestlé, въпреки че ефектите могат да бъдат комплексни. По-високите цени биха могли да насочат потребителите към продуктите на Nestlé за разтворимо кафе. Акциите на Nestlé се понижиха с 2,8% тази година досега, след като отчете органичен ръст на продажбите от 8,7% за първата половина на годината.
Друг пример за уязвима основна храна е пшеницата. Изследователи от университета Tufts откриха, че горещи вълни, които е имало вероятност да се случват само веднъж на всеки сто години въз основа на условията през 1981 г., сега е вероятно да се случват веднъж на всеки шест години в Средния запад на САЩ и веднъж на всеки 16 години в Североизточен Китай, и двете ключови производствени площи за пшеницата.
Това може да има ефект върху доставчиците на селскостопанско оборудване като Deere. Като цяло те печелят от покачващите се цени на реколтата, което оставя на фермерите повече печалба, която да харчат за трактори и други машини. Следователно по-сухите условия могат да бъдат полезни за поддържане на цените на културите и печалбите от земеделието, но само ако не се превърнат в тежка суша.
За тази година ръководителите на Deere заявиха, че очакват продажбите на голямо селскостопанско оборудване в САЩ и Канада, най-големите пазари, да нараснат с приблизително 10%, тъй като по-сухите климатични условия подкрепиха цените на суровините. Акциите на Deere са се понижили с 2,8% тази година досега и се търгуват при форуърд цена-печалба, кратна 12,5 пъти, под средната стойност за пет години от 16,0 пъти според FactSet.
Една компания, която се надява да спечели от нестабилните промени във времето, е търговецът на зърно и преработвателят на маслодайни семена Bunge. По-рано тази година той сключи сделка за закупуването на друг търговец на зърно Viterra за 8,2 милиарда долара, цитирайки предимствата на по-голям глобален отпечатък за справяне с бурното време, причинено от изменението на климата. Печалбата на Bunge се утрои през второто тримесечие поради подобрени маржове, тъй като се възползва от нестабилността на суровините въпреки спада в продажбите. Акциите на Bunge са нараснали с 14% тази година досега и се търгуват при форуърд P/E, множител от 9,5 пъти, под средното за пет години от 11,3 пъти според FactSet.
Инвеститорите могат също да искат да инвестират директно в суровини, за да подкрепят очаквано покачване на цените или да се хеджират срещу инфлацията. Криски от Invesco съветва да не се концентрирате върху една култура и вместо това да търсите експозиция към по-широка кошница, като например чрез Agriculture Commodity Strategy No K-1 ETF, борсово търгуван фонд с експозиция към 11 селскостопански стоки.
Ново нормално за климата вероятно ще означава по-ненормални движения в цените на храните. Това създава рискове, но и възможности за инвеститорите, които следят отблизо акциите и суровините, които са най-засегнати, и със силно разбиране как да играят на нарастващата вероятност от шокове в цените на храните.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.