Докато пазарите на зърно все още не могат да се оттърсят от руската блокада на протока, ключов за корабоплаването в Черноморския регион, събитията подчертават риска от прекъсване на критичния източник за глобалното предлагане.
Русия отряза достъпа до Керченския проток между Азовско море и Черно море, след като напрежението с Украйна избухна през уикенда. Руски бойни кораби откриха огън и задържаха група украински военни кораби в неутрални води, за да им попречат да влязат в протока. Русия вдигна блокадата в понеделник и възобнови превозите, но все още отказва да освободи трите украински кораба, съобщава Reuters.
Водният път е "осезаема точка с регионално значение" в световната търговия с храни. Това е основен канал за износ на черноморско зърно, нефт, минерали и дървен материал, според изследване на Chatham House от 2017 г.
Източник: iStock
Kepчeнcĸият пpoтoĸ e ĸлючoв зa изнoca нa ocнoвни cypoвини oт peгиoнa
Блокадата показва заплахата от прекъсване на доставките през Черно море, точно когато световният пазар на зърнени храни е подтиснат от търговската война между САЩ и Китай. Пшеницата поскъпна с около 20% през тази година на борсата в Чикаго, тъй като горещините и сушата по света ограничиха реколтата, включително и в Черноморския регион.
Доставките от Русия, най-големият износител в света, в момента доминират световната търговия, въпреки че се очаква да се забавят в определен момент заради по-слабата реколта. Студеното време вече започна да възпрепятства някои пристанищни дейности.
Инцидентът подчертава транспортните рискове в регион, който става все по-критичен доставчик на зърно на световния пазар, а износът на зърно може да падне, ако ситуацията се влоши, казва Чери Джанг, анализатор в Shanghai JC Intelligence.
Основната част от руската пшеница се товари на кораби в дълбоководните пристанища на Черно море, но те вече са достигнали лимита си. За да се справят с проблема, търговците все по-често товарят зърното на малки кораби в Азовско море, най-плиткото море в света, и ги изпращат към по-дълбоки води, където товарът се прехвърля на по-големи кораби. Пристанищата включват Ростов на Дон и Азов в Русия и Бердянск и Мариупол в Украйна.
Русия е изнесла почти 7 млн. метрични тона зърнени и бобови растения от пристанищата на Азовско море през седемте месеца до януари, според данни на Министерството на земеделието на САЩ. Това са около 23% от общите пратки на страната за периода. Почти 60% са от дълбоководните пристанища на Черно море.
Макар Русия да превозва значително количество зърно през пролива, е малко вероятно да блокира собствените си товари, в противен случай "ще се простреля в крака", казва Дарин Фридрихс, консултант по управление на риска в INTL FCStone в Шанхай.
Това означава, че въздействието върху пазарите на зърнени храни трябва да бъде "относително ограничено", казва Фридрихс. Бердянск и Мариупол формират около 9% от износа на Украйна, посочва той.
Световните пазари на суровини са изложени на множество морски задръствания по целия свят, от Пролива Малака до Суецкия канал. Всяко прекъсване на превозите през тези основни водни пътища може да доведе до забавяне на доставките, увеличавайки цените на транспорта и на цените на суровините.
По-рано тази година Русия завърши и официално откри 19-километровия мост през Керченския проток, свързващ Таманския полуостров (руска територия, б.р.) с анексирания от Москва Кримски полуостров. Това предизвика оплаквания от Украйна, че съоръжението се използва за забавяне на корабите й, оказване на политически натиск върху нея и увреждане на икономиката й.
След случката в Керченския проток през уикенда НАТО призова за "сдържане и деескалация", добавяйки, че напълно подкрепя суверенитета на Украйна и призова Русия да осигури безпрепятствен достъп до украинските пристанища в Азовско море.