Военновъздушните сили на САЩ закупуват за експериментални цели повече дронове изтребители, известни като колаборативни бойни летателни апарати (CCA), заяви главният специалист по придобиване na nowa tehnika на щатските ВВС, цитиран от Breaking Defense.

Андрю Хънтър, помощник-секретар на ВВС по придобиване, технологии и логистика, съобщи, че наскоро е одобрил закупуването на повече CCA за експерименталното оперативно звено на службата.

NGAD: Защо бъдещият американски изтребител може никога да не излети

NGAD: Защо бъдещият американски изтребител може никога да не излети

Бюджетните ограничения и развитието на дроновете поставят цялата програма под въпросителна

Това звено, което ВВС в момента създават, отговаря за разработването на тактики и процедури за използването на CCA в реални оперативни сценарии.

CCA са автономни дронове, предназначени да летят заедно с изтребители F-35 и бъдещия изтребител от следващо поколение. Те могат да изпълняват задачи като удари по вражески цели, провеждане на наблюдение или заглушаване на вражеските комуникации.

Ресорният министър на ВВС Франк Кендал иска CCA да струват "частица" от цената на F-35, която варира между 80 и 100 милиона долара.

През април военновъздушните сили възложиха на утвърдения дрон производител General Atomics и на стартъпа Anduril Industries да продължат проектирането, изграждането и тестването на техните версии на първата партида CCA. В надпреварата двете компании сразиха авиогигантите Boeing и Northrop Grumman.

Икономии удариха най-новия US изтребител

Икономии удариха най-новия US изтребител

Революционният двигател на NGAD прави самолета неприемливо скъп

ВВС ще закупят както Anduril Fury, така и General Atomics Gambit CCA за експерименталното оперативно звено. Планирани са последващи, по-усъвършенствани итерации на CCA.

Преди CCA да могат да бъдат напълно интегрирани в ескадрилите, ВВС трябва да разработят концепции за операциите с тях, или точно как те ще бъдат контролирани и ще действат в битка. Експерименталното оперативно звено работи с австралийските военни и други международни партньори.

Службата се опитва да действа бързо по програмата CCA и мисли от рано в процеса за това как те ще бъдат произведени и как да се поддържат ниски бъдещите разходи за поддръжка.

Част от това включва преосмисляне на начина, по който трябва да се оценява годността за полет на CCA, тъй като те са проектирани да бъдат достъпни и няма да имат пилоти, които да се нуждаят от защита.

Планирани са полетни изпитания на CCA за 2025 г., които ще бъдат ключови за демонстриране дали могат да изпълняват обещаните задачи на сравнително достъпна цена.

Това ще бъде ключова стъпка за определяне кой от първите два CCA ВВС искат официално да добавят към своя флот. Но подходът на всяка компания към производството също е важен, каза Хънтър - и двете все още могат да бъдат в надпреварата.