Водещият производител на телеком оборудване Nokia ще промени своята корпоративна идентичност за първи път от 60 години насам, като освен това има амбициозни планове за разрастване на пазарното си присъствие, съобщава "Ройтерс".
Вместо познатите букви и синия цвят, сега виждаме 5 различни форми, които заедно формират NOKIA, а цветовете варират според употребата на логото.
Не, не правим телефони
"Имаше асоцииране със смартфоните, а днес сме технологична компания, фокусирана към бизнеса", обясни пред агенцията изпълнителният директор Пека Лундмарк.
Nokia всъщност не прави смартфони от близо десетилетие. Мобилното подразделение на компанията доминираше пазара във времената преди iPhone, но след това трудно се адаптира към новите тенденции при смартфоните - управление на устройството изцяло през чувствителния на допир екран, използване на централизиран "магазин" за приложения и т.н.
Опитите да се приспособи старата операционна система Symbian към новите времена удариха на камък, а точно когато изглеждаше, че компанията има нова добра алтернатива в лицето на проекта MeeGo, тогавашният изпълнителен директор (и бивш служител на Microsoft) Стивън Елоп обяви, че Nokia ще използва Windows Phone. Мобилната операционна система на MS имаше потенциал, който обаче така и не се реализира, а междувременно пазарният дял на Nokia се стопи.
Microsoft купи Nokia Mobile през 2014 г., но и това не донесе резултат и няколко години по-късно серията Lumia прекрати съществуването си. Днес компанията HMD лицензира бранда Nokia за мобилни телефони и таблети, които поне на този етап се правят в Китай. Пак там се правят и други продукти, на които пише Nokia без да имат общо с компанията, като например телевизори, лаптопи и слушалки.
5G бизнес ръст
Останалата част от Nokia - бизнесът с оборудване за телекоми, се развива стабилно. Лундмарк иска да надгради и една сфера, която е по-слабо застъпена към момента: b2b извън сделките с оператори. 5G дава големи възможности в тази посока чрез частните мобилни мрежи от пето поколение, които дават висока скорост, ниско времезакъснение, безкомпромисна сигурност и добър обхват на голям периметър за приложения като "умните" заводи.
"Имахме много добър 21-процентов ръст при бизнес клиентите през миналата година. Това са около 8% от от нашите продажби или приблизително 2 млрд. евро. Искаме този процент да стане възможно най-бързо двуцифрен", коментира босът на Nokia.
Компанията иска да се наложи и при автоматизацията на процеси и при центровете за данни, като "Ройтерс" отбелязва, че това означава предстоящи сблъсъци с гиганти като Amazon и старите познайници от Microsoft.
Насочването към нови сфери е закономерен ход за Nokia. След първоначалния голям ентусиазъм около 5G мрежите, търсенето на оборудване намалява - телекомите в развитите странни се въздържат от мултимилионни инвестиции при несигурната икономическа ситуация, а и все още не се вижда наистина ярко приложение на технологията от гледна точка на потребителите.
Така конкурентът на Nokia Ericsson се наложи да съкрати 8500 служители по-рано през тази година.
vladislav-aleksiev
на 28.02.2023 в 06:12:33 #1Huawei явно си вярват с тяхната ОС и магазин. На последък нещо отвориха магазина за Google App. MS и Nokia се провалиха. Samsung се пробва със собствена ОС и остана само за TV и часовници. Ако ще разказвате историята на Nokia, те имаха и все още велик продукт Hare. Имат ли още отношение с него?