Британският предприемач Ричард Брансън беше принуден да изхарчи 200 милиона паунда или 250 милиона долара от богатството си, за да спаси авиокомпанията си Virgin Atlantic.
Тази стъпка от негова страна бележи поредния пример за това какъв тежък ефект има срива в индустрията върху финансовото състояние на големите инвеститори в него. Самият Брансън преди време почти предрече този крах, като каза "Ако искате да сте милионер, започнете с милиард долара и ги използвайте за основаването на авиокомпания", разказва Bloomberg.
Наистина, секторът особено през последните години беше неустоим за много от големите бизнесмени. От Тони Фернандес, който заложи на AirAsia до Дейвид Нийлемън, инвестирал в JetBlue Airways, някои от известните предприемачи успяха да изградят истински империи от пътуванията по въздух.
Но интересът им към бизнеса им коства много от началото на 2020 година с ограничаването на пътуванията и приземяването на почти всички самолети.
Сривът в пазарната капитализация на топ 10 на борсовото търгувани компании от индустрията е предизвикал загуби от общо 14 милиарда долара от началото на годината за техните инвеститори, сочат данни на Bloomberg Billionaires Index.
Един от най-големите губещи е Уорън Бъфет, чиято Berkshire Hathaway има дялове в четирите водещи авиокомпании в САЩ. Той изпадна в класацията на милиардерите в света до 6-та позиция, като допреди това се нареждаше в челната петица. Общо неговото богатство се е стопило с над 17 милиарда долара за последната година, като загубите не се дължат само на авиокомпаниите.
Друг пример в тази посока е най-голямата компания в сектора в Латинска Америка - Latam Airlines. Заради срива на бизнеса си тя беше принудена да поиска защита от кредитори и коства милиарди на акционерите си от чилийката фамилия Куето. През март месец пък Дейвид Нийлман - основател на JetBlue и канадската WestJet Airlines, се освободи от над о80% от акциите си в бразилската Azul SA.
В Европа норвежката бюджетна авиокомпания Norwegian обяви, че ще преструктурира бизнеса си заради натрупани рекордни дългове. Нейният основател и бивш пилот Бьорн Кос от своя страна също се оказа силно задлъжнял и обяви, че през следващите месеци ще трябва да търси свеж капитал, за да спаси бизнеса си.
Британската EasyJet също трябва да се справи с множество вътрешни и външни проблеми. Компанията беше принудена да приземи почти всичките си самолети. Междувременно нейният най-голям акционер и основател Стелиос Хаджийоану се опита да свали ръководството ѝ заради несъгласие със сключена мащабна сделка за нови самолети с Airbus.
И най-голямата авиокомпания за бюджетни полети в Европа - Ryanair, не остана встрани от проблемите. Нейната пазарна капитализация се срина с 4,682 милиарда до 13,462 милиарда долара, което определено е лоша новина за собственика ѝ Майкъл О"Лиъри.