Ако нещата действително стоят по този начин, то все още е под въпрос кои медийни гиганти ще преуспеят. Медийният магнат Рупърт Мърдок тази седмица отправи предложение към Dow Jones и говори за сватба между ресурсите на The Wall Street Journal с неговата световна електронна империя. Вчера канадската Thomson Corporation изглежда направи предложение за поглъщане на Reuters, което би могло да доведе до консолидация на бизнеса с финансова информация за световните борсови платформи, банки и инвестиционни фондове.
Изходът и от двата сондажа за сливане на пазара за финансови новини е повече от неясен. Обаче анализаторите и практиците на индустрията казват, че в двата случая има някои общи теми и ето какви са те.
Финансовите новини и информация имат разширяваща се световна аудитория. Заможната общност е притегателен пазар за реклама и абонаменти. Възможността за печалба идва от мултимедията с финансови новини и данни в Мрежата, по телевизията, в печатна форма и специализирани копютърни терминали на борсовите площадки.
„Тук става дума за използване на тези финансови новини, информация и източници по глобален начин както никога преди", казва Харолд Фогел, независим анализаор на медийната индустрия. „Няма значение кой накрая ще притежава тези компании, това е пътят на бъдещето".
И двете компании, които са отправили предложенията, в момента се сблъскват с определени трудности. За Thomson, една от най-агресивните и иновативни медийни фирми, но с много тесен обществен профил, придобиването на Reuters изключително ще подобри конкурентната позиция срещу настоящия пазарен лидер Bloomberg. Reuters би увеличил пазарния дял на Thomson до 34 процента от 11 процента, като Bloomberg имат 33%, според данни на изследователската фирма Inside Market Data.
В момента Reuters са номер 2 във финансовата информация след Bloomberg, а Thomson Financial са No. 3. Те са конкуренти, но не „смъртни": аудиторията им се различава. Клиентите на Thomson са сред институционалните инвеститори, докато клиентите на Reuters са по-често брокери и банкери, които продават ценни книжа.
Bloomberg по оценки на Inside Market Data, прибира 88% от своите $4.7 млрд. приходи като продава финансова информация. За Reuters този показател е 60%.
В настъплението както към Dow Jones, така и към Reuters, освен потенциала за бизнес си казва думата и личностния фактор. Дейвид К.Р. Томсън е начело на компанията от края на 2006, след като баща му Кенет Томсън почина на възраст 82 години. Младият Томсън е включен в корпоративния бизнес от много време, обаче индустрията очаква първия му авторитарен ход с наследството на фамилията, което е най-голямото в Канада.
Мърдок, председател на News Corporation, от дълго време си пожелава Dow Jones и водещия му вестник The Wall Street Journal, чийто консервативни редактори много често са в синхрон с политическите уклони на медийния магнат.
Но Мърдок твърди, че офертата му от $60 за акция на Dow Jones, която е 50% по-висока от цената на акциите в началото на седмицата, е пресметнато бизнес решение, което се основава на потенциала за засилване и разрастване на обхвата на Dow Jones, включващ Barron, MarketWatch и новинарските му услуги.
Мърдок е казал в четвъртък пред Fox News Channel, част от неговата News Corporation, че както онлайн, така и извън мрежата с Dow могат да с направят още много неща. Изданието има големи журналисти, голям мениджмънт, но по отношение на капитала Dow трябва да стане част от по-голяма организация, която да поеме грижите по-натаък.
News Corporation прави да изглежда малък Dow Jones с нейните приходи от над $25 млрд. годишно и активи, включващи сателитна и мрежова телевизия в САЩ, Европа и Азия; книгоиздателство, вестници, кино студио, както и поопулярният уеб сайт MySpace.com.
Доверено лице на фамилията Банкрофт, която контролира Dow Jones от 1902, е казал тази седмица, че членовете, които представят малко повече от 50 % от правата на глас, ще се противопоставят на това предложение. Анализатори казват, че комбинацията Thomson-Reuters ще е стъпка в консолидацията на глобалния пазар за специализирна финансова информация за нуждите на професионални инвеститори и трейдъри.
Новинарската агенция Reuters е на възраст 156 години. Сега тя получава $4.7 млрд. приходи годишно, главно от осигуряване на финансови услуги: котировки в реално време, данни за цените на търговските стоки и боновете, анализи и технология на търгуване. В пространно изявление от щаб-квартирата й в Лондон вчера бе казано, че е получен „предварителен интерес" който „може, а може и да не доведе до отправяне на оферта към Reuters."
Изявлението не назовава изрично претендента, но двамина близки на преговорите (които не искат да се идентифицират, защото не са упълномощени да говорят за Reuters) посочват тъкмо Thomson за проявилия желание.
В Торонто говорителят на Thomson е казал, че „компанията не коментира слухове и спекулации".
Акциите на Reuters скочиха с 26% до 6.23 паунда за акция, което е най-голямото движение в рамките на един ден от първичното публично предлагане преди 23 години и дава на компанията капитализация от 7.8 млрд. паунда.
Чрез Reuters, Thomson също ще спечели глобална новинарска услуга. Съглашение между Thomson и Reuters може да доведе до проблеми за Dow Jones, тъй като Thomson е един от най-големите дистрибутори на услугите на Dow Jones.
Миналата година Thomson регистритаха $6.6 млрд. приходи, продават информационни абонаменти услуги в области като право, фармацевтика и данъци и счетоводство, както и финансова информация.
Reuters е основан през 1851 От Пол Юлиус Ройтер, който е изпозлвал гълъби, за да разпраща новини за развоя на Кримската война из цяла Европа. Отдавна е минало времето, в което Reuters е имала някакво отношение към фамилията на основателя си, но има един специален иснтрумент, наречен акция на основателя, с която може да се предотвратяват поглъщания. Тази специална акция се държи от Reuters Founders Share Company, създадена през 1984 когато компанията става акционерно дружество.
Преди това един тръст е държал сходни правомощия, като през 1941 това е бил начинът да се опази независимостта на Reuters от британското правителство. Членовете на Компанията за акцията на основателя на теория могат да блокират поглъщането, но само ако решат, че журналистическата независимост на Reuters е под заплаха при промяна на собствеността.
По време, когато дигиталната трансформация на Интернет отправя предизвикателствата си към традиционните медийни компании, подобни скъпи поглъщания са рисковани. Ако те са успешни, то купувачите ще са изправени пред взимане на решение, както ни подсеща управителния директор на Elevation Partners, частният инвестиционен фонд, който миналата година купи дял във Forbes, които издават едноименното финансово списание и уеб сайт.
„Те ще трябва да изберат дали да пожънат една голяма марка или да се опитат да я трансформират: да възприемат нови бизнес модели и да ги адаптират към Мрежата".
По материал на New York Times