Експерти предупреждават за поскъпване на чуждестранните автомобили: в Русия от 1 август с 10-20%. Причината е рязкото увеличаване таксата за рециклиране на автомобили. Заедно с отслабването на рублата това ще доведе до осезаемо поскъпване на вносните превозни средства, смятат участниците на пазара, пише autonews.ru.

Най-достъпните чужди коли на руския пазар скоро ще поскъпнат със 122-300 хиляди рубли. А за премиум автомобилите купувачите ще трябва да платят допълнително 1,235 милиона рубли. (Актуален валутен курс днес, 20 юли, 1 долар = 91,20 рубли, 1 евро = 102,44 рубли, бел.ред.)

Такива ще бъдат последиците от увеличаването на таксата за рециклиране на автомобили в Русия, смятат участниците на пазара, които планират да прехвърлят допълнителните разходи върху потребителите.

Колко скъпи стават колите от 1 август 2023 г.

На пресконференция, проведена на 19 юли от Асоциацията на руските автомобилни дилъри (ROAD), нейният ръководител Алексей Подщеколдин прогнозира 5-10% увеличение на цените на официално внесените в Русия автомобили. Той обясни това с два фактора: увеличение на таксата за рециклиране от 1 август 2023 г. и отслабване на рублата. Според него вносителите имат силата да изгладят само един от тези фактори, но и с двата наведнъж няма да се справят.

"Сега средната цена на нова кола в Русия вече достигна 2,6 милиона рубли. Добавете още 5-10% към тази сума", каза Подщеколдин.

В същото време процентът на утилизационната такса за паралелните вносители се е увеличил още повече, а те нямат финансов ресурс да поддържат цените, каза източник на Autonews.ru, който доставя автомобили от напусналите Русия западни марки. Той прогнозира поскъпване на паралелния внос с 20%.

Като илюстративни примери Подщеколдин цитира по-специално Jetta VA3 - всъщност същият Volkswagen Polo, само за китайския пазар. Сега такива седани, внесени в Русия чрез паралелен внос, се предлагат от дилъри за около 2 милиона рубли. В зависимост от това дали са внесени от физическо или юридическо лице, таксата за рециклиране за тях ще се увеличи със 122 000 или с 303 000 рубли, които неизбежно ще бъдат включени в цената.

Последното число е по-реалистично. Факт е, че за физически лица в момента има полза при плащане на такса за рециклиране: тя е само 3,4 хиляди рубли за нова кола и 5,2 хиляди рубли за използвана. По този начин почти всички автомобили, внесени чрез паралелен внос в Русия, минават през митницата.

От 1 август за физически лица преференциални такси за скрап от 3,4 хиляди рубли. ще бъдат запазени при три условия:

- автомобилът остава в собственост поне 12 месеца;

- физическо лице внася не повече от един автомобил годишно;

- обемът на двигателя на автомобила не надвишава 3 литра.

Във всички останали случаи гражданите ще трябва да плащат по същите ставки като юридическите лица.

Ето защо за юридически лица събирането на отпадъци jetta VA3 се увеличава от 178,4 хил. на 306 хил. рубли, а за физически лица, които транспортират кола за препродажба, от 3,4 хил. на 306 хил. рубли.

Има и други примери. Увеличаването на таксите за рециклиране ще увеличи цената на Toyota Camry с двигател 2,5 литра от паралелен внос от сегашните 4,1 милиона на 4,95 милиона рубли.

BMW X5, който с 3-литров дизелов или бензинов двигател сега струва около 16 милиона рубли, ще поскъпне до 16,87 милиона рубли.

И накрая, Range Rover с 4,4-литров V8 двигател вече се предлага от дилъри на цена от 25-35 милиона рубли. А за автомобили, внесени от 1 август 2023 г., цената може да се увеличи с 1,23 милиона рубли.

Ще поскъпнат и електрическите автомобили. Основателят на RuCars Роман Рассудков обяснява, че например новият кросоувър Tesla Model Y от Китай сега струва 6-6,5 милиона рубли, в зависимост от конфигурацията. Към тази сума ще трябва да се добавят поне още 300 хиляди рубли.